Heeft u het Webinar “Do’s en don’ts bij de zieke werknemer” gemist? Bekijk hier de opname!

Moet de verkoper een product met een geopende verpakking terugnemen?

Publicatiedatum 18 april 2019
Een consument mag een koop op afstand binnen 14 dagen zonder opgave van reden herroepen. Een uitzondering hierop is dat het teruggestuurde product definitief ongeschikt is. Dit houdt in dat het onmogelijk of uiterst moeilijk is om het product weer geschikt voor verkoop te maken. Deze uitzondering moet beperkt worden uitgelegd.

retour-pakket - weblijst

Producten mogen ook na het openen van de verpakking worden teruggestuurd. Het openen moet dan wel nodig zijn om het product te kunnen testen. Alleen als een product niet of moeilijk opnieuw verkocht kan worden mag dat niet. Dat wordt echter niet snel aangenomen door de rechter.

Onze tips:

  • Houd rekening met het sterke herroepingsrecht van de consument.
  • Maak op de website duidelijk wanneer een product niet kan worden teruggezonden of wanneer schadevergoeding betaald moet worden.
  • Maak als retailer een realistische inschatting of geretourneerde producten definitief ongeschikt zijn geworden.

Herroepingsrecht consument

De consument heeft in de Europese Unie een herroepingsrecht. Dit houdt in dat de consument een termijn van 14 dagen heeft om de overeenkomst op afstand zonder opgave van reden te herroepen en bestelde producten te retourneren. De reden hiervoor is dat bij  een online aankoop de consument de producten niet van tevoren fysiek kan zien of uittesten.

De consument heeft zo de mogelijkheid om een gekocht product te testen of te inspecteren. Dat moet dan wel nodig zijn om de aard, kenmerken en de werking van het product te controleren. De consument mag testen of inspecteren op slechts dezelfde manier als dat in een fysieke winkel zou mogen. Een kledingstuk passen mag, maar langere tijd dragen niet. De producten moeten ook met gepaste zorg worden geïnspecteerd.

Uitzonderingen op herroepingsrecht

Op dit herroepingsrecht bestaan uitzonderingen. Voorbeelden hiervan zijn:

  • digitale producten die gekopieerd kunnen worden (software, cd’s, e-books)
  • producten die op verzoek op maat zijn gemaakt (maatpak)
  • krantenabonnementen.

Een andere belangrijke uitzondering betreft producten die om gezondheidsredenen niet mogen worden teruggezonden nadat de verzegeling is verbroken. Bij deze producten is het voor een handelaar onmogelijk of uiterst moeilijk om ervoor te zorgen dat het product opnieuw kan worden verkocht. Denk bijvoorbeeld aan ondergoed of tandenborstels.

Wat is niet definitief ongeschikt voor verkoop?

In een recente uitspraak is bepaald dat een matras ook na openen van de verpakking mag worden teruggestuurd. Het is niet onhygiënisch om een gebruikt matras te verkopen. Matrassen worden immers gebruikt door hotelgasten, er bestaat een markt voor tweedehands matrassen en gebruikte matrassen kunnen grondig worden gereinigd.

Een matras is te vergelijken met een kledingstuk. Het testen van het product kan bijna nooit zonder contact met het lichaam. Er wordt aangenomen dat een handelaar in staat is om deze producten door reiniging of ontsmetting geschikt te maken voor nieuwe verkoop. Dit zijn aanknopingspunten om te oordelen of een product definitief ongeschikt is.

Is de consument aansprakelijk bij waardevermindering?

De consument is aansprakelijk voor de waardevermindering van een product als hij het product anders heeft behandeld dan nodig was om het te controleren. Ook bij waardevermindering behoudt de consument echter zijn herroepingsrecht.

Meer informatie?

Wilt u meer weten over uw rechten en plichten als online verkoper? Wilt u meer weten over consumentenrecht? Neem dan contact op met ons:

    Deel op social media

    • ICT, privacy en intellectuele eigendom
    • Contracten

    Onderneming: Hoge boetes opgelegd aan webwinkels! Hoe voorkomt u dit?

    3 november 2016

    Hoge boetes en vervelende situaties met de klanten van uw webshop? Lees in dit artikel hoe u dat kunt voorkomen!

    lees verder
    • Retail
    • Arbeidsrecht en ontslag

    17 juni 2021: Webinar “Do’s en don’ts bij de zieke werknemer”

    17 juni 2021

    Heeft u het webinar gemist? Bekijk dan de opname hiervan! Als uw werknemer zich ziek meldt, roept dit tal van lastige vragen op. Wat zijn uw re-integratieverplichtingen tijdens de ziekteperiode? Wat mag u – met het oog op privacywetgeving – wel en niet noteren over uw zieke werknemer? Tijdens het webinar op 17 juni 2021 gaven wij een praktische toelichting op deze en andere vragen.

    lees verder
    • Mode en luxury
    • Procederen, arbitrage en mediation

    De voordelen van arbitrage

    19 mei 2021

    Procederen hoeft niet altijd bij een rechter. Er zijn ook andere manieren om een juridisch conflict op te lossen. Een belangrijk en vaak aantrekkelijk alternatief is arbitrage. Zeker als u internationaal zaken doet. Wat zijn de voordelen van arbitrage?

    lees verder
    • Ambassades
    • Arbeidsrecht en ontslag

    Russell Advocaten aanbevolen door The Legal 500 2021

    20 april 2021

    Russell Advocaten is voor het 17e jaar op rij opgenomen in The Legal 500. We zijn blij met deze erkenning voor de kwaliteit van onze juridische dienstverlening door experts en cliënten. Lees wat zij over ons schrijven:

    lees verder
    • Retail
    • Vastgoed en huur

    Huurder en verhuurder moeten pijn van lockdown delen

    30 maart 2021

    Wanneer heeft een huurder recht op huurkorting? Hoe worden de gevolgen van de coronacrisis over verhuurder en huurder verdeeld?

    lees verder
    • Franchise, distributie en agentuur
    • Contracten

    Distribution & Agency in the Netherlands

    25 februari 2021

    Russell Advocaten heeft in de Lexology Guide Distribution & Agency het hoofdstuk over Nederland geschreven. Lexology is de grootste bron voor internationaal juridisch nieuws, analyses en inzichten voor advocatenkantoren en bedrijfsjuristen.

    lees verder
    • Ambassades
    • Arbeidsrecht en ontslag

    Webinar “COVID-19: Reorganization, Job Loss & Stay”

    11 februari 2021

    We are hosting a special webinar “COVID-19: Reorganization, Job Loss & Stay” in cooperation with IN Amsterdam on 23 March. During the webinar, we will discuss issues that employers and international employees face due to the impact of the coronavirus. Register today!

    lees verder
    • Franchise, distributie en agentuur
    • Contracten

    Contracten: Hoe kunt u doorverkoop via internet beperken?

    5 februari 2021

    Verkoop via internet biedt vele mogelijkheden om klanten te bereiken, maar hoe houdt u als leverancier controle over de doorverkoop van uw producten via internet? Wat mag wel? Wat mag niet? Welke rechten hebben uw distributeurs?

    lees verder