Na de Wet werk en zekerheid komt de regering nu met de Wet arbeidsmarkt in balans om een aantal ongewenste neveneffecten van de Wwz te corrigeren. Voorgestelde aanpassingen zijn onder andere de mogelijkheid om onvoldragen ontslaggronden te combineren, een 5 maanden proeftijd bij vaste contracten, ketenregeling gaat van 2 naar 3 jaar, transitievergoeding na 10e jaar wordt 1/3 maandsalaris, lagere ww-premie voor vaste krachten, betere bescherming oproepkrachten, etc.
Een van de doelstellingen van de Wet werk en zekerheid (Wwz) is om te voorkomen dat werknemers lang in onzekerheid verkeren over hun baan. Dit moet bereikt worden door het aantrekkelijker te maken voor werkgevers om vaste contracten af te sluiten en tegelijkertijd het lastiger te maken om langdurig tijdelijke contracten aan te bieden.
Verschillende maatregelen blijken in de praktijk echter anders uit te werken dan bedoeld. In plaats van gedaald, is de flexibele schil sinds de invoering van de Wwz namelijk alleen maar gegroeid.
Met het wetsvoorstel arbeidsmarkt in balans wilde de regering een aantal problemen oplossen. Tot 7 mei 2018 kon via internet commentaar worden gegeven op de plannen. Hieronder volgt een overzicht van de belangrijkste plannen. De meeste daarvan zijn ook al in het regeerakkoord gepresenteerd.
De Tweede Kamer heeft op 5 februari 2019 de Wet arbeidsmarkt in balans aangenomen. In vergelijking met de hierboven vermelde hoofdlijnen zijn de volgende onderdelen veranderd:
Wilt u op de hoogte gehouden van de verdere ontwikkelingen rond dit wetsvoorstel? Meldt u dan aan voor onze nieuwsbrief. Wilt u meer weten over de eventuele gevolgen van de kabinetsplannen voor uw bedrijf? Neem dan contact met ons op:
Op 28 mei 2019 heeft ook de Eerste Kamer ingestemd met de Wet arbeidsmarkt in balans (Wab). Deze wet treedt per 1 januari 2020 in werking. Wat zijn de zes belangrijkste veranderingen?
Per 1 januari 2020 wijzigt de berekening van de transitievergoeding. Het kan daardoor voor werkgevers veel uitmaken of zij deze vergoeding voor of na 1 januari 2020 moeten betalen. Wat zijn de wijzigingen?
Bij vertrek van een statutair bestuurder/aandeelhouder moet ook een eventuele participatie in de onderneming worden afgewikkeld. Dan kan discussie ontstaan over de waarde van deze participatie, afhankelijk van de vraag of de bestuurder geldt als good leaver of bad leaver. Waar moeten bedrijven en bestuurders op letten bij de uitleg van een leaverregeling?
Een werkgever kan in de arbeidsovereenkomst een ontbindende voorwaarde opnemen. Dit kan echter slechts bij uitzondering. Aan welke eisen moet een ontbindende voorwaarde voldoen? Heeft de werknemer recht op een transitievergoeding als de ontbindende voorwaarde intreedt?
De regering heeft haar plannen voor de aanscherping van het concurrentiebeding uitgewerkt in een wetsvoorstel. Wat zijn de voorgestelde voorwaarden voor een geldig beroep op een concurrentiebeding? Welke gevolgen heeft het voorstel voor bestaande bedingen?
Hoe verloopt het OR-werk dit jaar? Hebben jullie als ondernemingsraad veel advies- en instemmingsaanvragen? Vinden de wettelijk verplichte overlegvergaderingen met de ondernemer plaats? Kijk met onze korte checklist naar jullie samenwerking met de ondernemer.