Nieuws, Blog en Publicaties

De advocaten van Russell Advocaten schrijven geregeld over actuele juridische ontwikkelingen. Hieronder vindt u een overzicht van onze blogs, nieuwsbrieven, boeken en artikelen.

Lees meer

Uw advocaat

mr. Jan Dop
mr. Jan Dop
advocaat partner

Jan Dop staat nationale en internationale bedrijven bij in alle facetten van de dagelijkse bedrijfsvoering. Hij is gespecialiseerd in ondernemingsrecht en arbeidsrecht. Hij werkt sinds 1995 als advocaat bij Russell, sinds 2011 als partner.
 

@: jan.dop@russell.nl
t: +31 20 301 55 55


Personeelshandboek

Publicatiedatum: 18 juli 2017

Personeelsreglement Kantoorhandboek gedragscodeWat is een personeelshandboek? Wat is het nut hiervan? Wat kan er allemaal in zo’n handboek worden geregeld? En hoe zorgt u ervoor dat het personeelshandboek geldt voor al uw werknemers?
 

Wat is een personeelshandboek?

In het personeelshandboek worden (huis)regels en arbeidsgerelateerde regels en voorwaarden die gelden binnen een bedrijf neergelegd. Ook kunnen de kernwaarden van de onderneming in een personeelshandboek worden opgenomen. Een personeelshandboek is van toepassing op alle werknemers en kan worden beschouwd als een toevoeging op hun arbeidsovereenkomst. Het personeelshandboek wordt ook wel personeelsreglement, kantoorhandboek, gedragscode, personeelsbeleid of bedrijfsreglement genoemd.
 

Waarom een personeelshandboek?

Er is een aantal redenen waarom u als werkgever een personeelshandboek zou moeten gebruiken, namelijk:

  • Een personeelshandboek schept duidelijkheid over wat er wel en niet binnen uw bedrijf wordt geaccepteerd.
  • Een personeelshandboek creëert eenheid en voorkomt discussie en/of willekeur. De opgenomen bepalingen gelden immers voor alle werknemers.
  • Een personeelshandboek biedt de mogelijkheid om voorschriften in te voeren. Voorschriften moeten schriftelijk worden gegeven en een personeelshandboek is een goed document om alle voorschriften samen in op te nemen.
  • Een personeelshandboek zorgt ervoor dat u een sterkere positie heeft in een eventueel geschil met een werknemer.
     

Wat wordt er geregeld in een personeelshandboek?

In het personeelshandboek worden afspraken vastgelegd die voor alle werknemers gelden. In principe bent u vrij om te bepalen wat er in het handboek komt te staan. U kunt hierin bijvoorbeeld zaken regelen zoals:

Wanneer is een personeelshandboek van toepassing?

Het is raadzaam om werknemers bij indiensttreding te laten tekenen voor akkoord met het personeelshandboek en om in hun arbeidsovereenkomsten een verwijzing te maken naar het handboek.

Als uw onderneming meer dan 50 werknemers in dienst heeft, is voor het vaststellen of wijzigen van bepaalde onderwerpen in een personeelshandboek de instemming van de ondernemingsraad vereist.
 

Meer informatie

Heeft u hulp nodig bij het opstellen, wijzigen of toetsen van een personeelshandboek? Wij helpen u uiteraard graag! Neem contact met ons op:
 

Velden met een * zijn verplicht

Blijf op de hoogte

Wilt u graag op de hoogte blijven van de actuele juridische ontwikkelingen?

Meldt u aan voor de nieuwsbrief

Of volg ons op LinkedIn

Bel mij

Vul hier uw naam en telefoonnummer in en wij bellen u zo spoedig mogelijk.