Reinier adviseert nationale en internationale bedrijven
reinier.russell@russell.nl +31 20 301 55 55Wanneer een ondernemer diensten of producten verkoopt, stelt hij doorgaans een contract op met hierin de regels die gelden tussen hem en de afnemer. Wilt u niet bij iedere individuele overeenkomst weer moeten onderhandelen over deze regels? Dan zijn algemene voorwaarden een echte uitkomst.
Algemene voorwaarden zijn schriftelijke bepalingen waarin van alles is geregeld over de overeenkomst die u sluit. In de algemene voorwaarden kunt u bijvoorbeeld bepalingen opnemen over de manier waarop het product zal worden geleverd, de voorwaarden voor garantie en de manier waarop klachten en geschillen worden afgehandeld.
De algemene voorwaarden kunnen van toepassing zijn op alle overeenkomsten die u sluit. U hoeft dus niet langer met iedere individuele afnemer afzonderlijk dezelfde afspraken te maken.
Aan algemene voorwaarden zijn, naast tijdsbesparing, nog andere voordelen verbonden. Zo kunt u met goede algemene voorwaarden aansprakelijkheid beperken of zelfs uitsluiten. Daarnaast zorgt u er met algemene voorwaarden voor dat u bepaalt welke regels van toepassing zijn. Zo zult u met een bepaling over de bevoegde rechter in het geval van een geschil niet voor de situatie komen te staan dat u ineens wordt gedagvaard voor een buitenlands gerecht.
Wilt u meer weten over algemene voorwaarden of wilt u dat wij deze voor u opstellen? Neem dan contact op met Russell Advocaten:
Gestolen cultuurgoederen moeten terug naar het land van herkomst. Wat zijn uw rechten en plichten als u te goeder trouw kunst hebt gekocht en die als gestolen geclaimd wordt?
Waar moet u op letten als u de huurprijs van uw bedrijfsruimte wilt wijzigen? Wanneer mag u zelf de prijs aanpassen? En in welke gevallen moet u naar de rechter stappen?
Een duurovereenkomst kan in principe altijd worden opgezegd, ook als daarover geen afspraken zijn gemaakt. Maar dat kan niet zomaar. Waar moet u rekening mee houden bij de opzegging? En hoe zit het als u af wilt wijken van de gemaakte afspraken over opzegging van de overeenkomst?
Een nieuwe verordening van de EU verplicht vanaf 28 juni 2025 iedereen die cultuurgoederen in de EU wil invoeren om over een invoervergunning te beschikken of een importeursverklaring in te dienen. Wanneer is welk document nodig? En wat zijn de gevolgen hiervan voor kunsthandelaren, galeries, veilinghuizen en verzamelaars, zowel binnen als buiten de EU?
Op 28 juni 2025 treedt de European Accessibility Act in werking. Dan moeten digitale producten en diensten ook voor personen met een beperking toegankelijk zijn. Voor welke bedrijven, producten en diensten geldt de wet? Met welke beperkingen moet u rekening houden? Wat zijn de gevolgen als u niet aan de wet voldoet?
Als een contract is beëindigd, kunnen er nog steeds verplichtingen zijn die u wilt dat je contractpartner nakomt, zoals garanties of vertrouwelijkheid. U kunt dit regelen door middel van “survival clauses”, bepalingen die het einde van het contract overleven. Waar moet u op letten bij het opnemen van dergelijke clausules?