Reinier adviseert nationale en internationale bedrijven
reinier.russell@russell.nl +31 20 301 55 55Staat uw bedrijf al in het UBO-register bij de Kamer van Koophandel? Voor 27 maart 2022 had uw bedrijf de UBO’s moeten inschrijven. Heeft u dit nog niet gedaan? Dan kunt u hiervoor een boete van de Belastingdienst krijgen. Voor de inschrijving van de UBO’s van ANBI’s gelden speciale regels. Welke zijn dit?
4 op de 10 organisaties hebben hun UBO nog niet ingeschreven in het Handelsregister. Dit geldt als een overtreding. Hierop staat een boete van maximaal € 22.500 of een dwangsom per dag dat de overtreding voortduurt. Voor de dwangsom is er geen maximum.
De Belastingdienst is inmiddels begonnen met het aanschrijven van organisaties die hun UBO nog niet hebben ingeschreven. Dit gebeurt door het Bureau Economische Handhaving (BEH). Wanneer krijgt u zo’n brief en wat moet u doen als u deze ontvangen hebt?
In eerste instantie zal de Belastingdienst vooral kijken naar sectoren waarvan bekend is dat ze gebruikt worden voor witwassen, belastingontduiking en het financieren van terrorisme. Om dat te bestrijden is het register immers in het leven geroepen.
Als u een brief van het Bureau Economische Handhaving ontvangen hebt, moet u binnen twee weken de UBO’s inschrijven, anders bent u in overtreding. Doet u dit niet dan kunt u een telefoontje en daarna een boete of dwangsom verwachten.
Voor verenigingen en stichtingen kan het lastig zijn om te bepalen wie de UBO is, zeker als het gaat om non-profitorganisaties en goede doelen. De afkorting ANBI zegt het al: het gaat om het algemeen nut, niet dat van individuele personen. Hoe kunt u dan iemand als UBO aanwijzen?
Het kabinet heeft ervoor gekozen dat ANBI’s het hoger leidinggevend personeel als UBO mogen inschrijven, dus de bestuurders. Bij organisaties die draaien op vrijwilligers en waarvan de leidinggevenden regelmatig wisselen kan deze administratieve verplichting een aanzienlijke belasting betekenen. Bovendien zullen niet alle vrijwilligers het prettig vinden dat hun privégegevens in een openbaar register terechtkomen. Zeker als het gaat om organisaties die omstreden zijn of in een conflict verwikkeld zijn.
Heeft u vragen over uw inschrijving in het UBO-register, bijvoorbeeld omdat u niet goed kunt bepalen wie de UBO’s van uw organisatie zijn? Wilt u weten of u de openbaarheid van uw gegevens kunt beperken? Of heeft u andere vragen over privacy en goede doelen of wilt u een geschil aan ons voorleggen. Neem contact met ons op:
Een duurovereenkomst kan in principe altijd worden opgezegd, ook als daarover geen afspraken zijn gemaakt. Maar dat kan niet zomaar. Waar moet u rekening mee houden bij de opzegging? En hoe zit het als u af wilt wijken van de gemaakte afspraken over opzegging van de overeenkomst?
Op 28 juni 2025 treedt de European Accessibility Act in werking. Dan moeten digitale producten en diensten ook voor personen met een beperking toegankelijk zijn. Voor welke bedrijven, producten en diensten geldt de wet? Met welke beperkingen moet u rekening houden? Wat zijn de gevolgen als u niet aan de wet voldoet?
Een statutair bestuurder wordt benoemd door middel van een benoemingsbesluit van het bevoegd orgaan. Wat zijn de gevolgen wanneer dit besluit niet is vastgelegd?
De franchiseovereenkomst en de distributieovereenkomst lijken veel op elkaar, maar er zijn ook belangrijke verschillen. Welke gevolgen heeft het als u een franchiseovereenkomst sluit, terwijl dit eigenlijk een distributieovereenkomst is of omgekeerd? Hoe kunt u dit misverstand voorkomen?
Op 1 juli 2026 loopt een deel van het overgangsrecht van de Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen (WBTR) af. Dit heeft vooral gevolgen voor het stemrecht van bestuurders of commissarissen van verenigingen en stichtingen. Wanneer moet u uw statuten aanpassen?
Een belangrijk onderdeel van de corporate governance is het naleven van de verschillende regels die voor de onderneming gelden: compliance. Hoe zorgt u dat uw bedrijf compliant wordt en blijft?