Heeft u het Webinar “Do’s en don’ts bij de zieke werknemer” gemist? Bekijk hier de opname!

Ongewenst gedrag op de werkvloer: Wat kunt u als werkgever hiertegen doen?

Publicatiedatum 25 april 2018
Wat moet u doen als uw bedrijf een eigen #Metoo-discussie krijgt? Hoe kunt u seksuele intimidatie en andere vormen van ongewenst gedrag zo veel mogelijk voorkomen?

expert - social media

Ongewenst gedrag zoals (seksuele) intimidatie, discriminatie en pesten moet op de werkvloer voorkomen worden. Zeker in het huidige #Metoo tijdperk is (seksuele) intimidatie op de werkvloer een belangrijk thema. Hoe kunt u dit zoveel mogelijk voorkomen en wat kunt u doen als collega’s elkaar beschuldigen de grenzen te hebben overschreden?

Een goede werksfeer is voor ieder bedrijf heel belangrijk. Af en toe een grap hoort daarbij. Maar kan een seksistisch grapje ook? En een aanraking? Is fysiek contact altijd grensoverschrijdend gedrag? Maakt het uit of het een collega of een leidinggevende is, die de grenzen opzoekt? Een lastig evenwicht: wanneer gaat iemand te ver en wanneer voelt iemand zich wel heel snel bedreigd of beledigd? Sinds de #Metoo-discussie is dit een extra gevoelig onderwerp en lijken ook in de rechtspraak de normen strikter gehandhaafd te worden.

Personeelsreglement

Allereerst is het van belang om binnen het bedrijf duidelijk te maken wat wel en niet is toegestaan. Zorg als werkgever voor een personeelsreglement waarin de uitgangspunten van de omgang tussen collega’s zijn vastgelegd. Zo weten alle medewerkers waar ze aan toe zijn en kunnen ze daarop worden aangesproken.

Klachtenprocedure

Daarnaast hoort er een duidelijke procedure te zijn die regelt hoe te handelen als medewerkers klachten hebben over seksuele intimidatie en andere vormen van ongewenst gedrag. Het moet duidelijk zijn bij wie zij klachten kunnen melden (bij voorkeur een vertrouwenspersoon), wie er verantwoordelijk zijn voor de afhandeling van de klacht en welke mogelijkheden de werknemer heeft wanneer zijn of haar klacht intern niet naar tevredenheid wordt afgehandeld.

Feitenonderzoek

Mocht het onverhoopt toch tot een incident of een klacht komen, dan is waarheidsvinding door middel van een feitenonderzoek van essentieel belang. Voordat er stappen worden gezet moeten eerst de feiten vaststaan! Die feiten zijn vaak lastig vast te stellen, zeker als er maar twee personen bij betrokken waren. Juist omdat het gaat om gevoelige zaken voor beide personen moet een onderzoek zorgvuldig en objectief gebeuren.

Bovendien moeten de feiten juridisch geduid worden, voordat besloten kan worden tot het nemen van maatregelen, zoals schorsing of ontslag van een medewerker. Wanneer is een opmerking of grap nog leuk en wanneer voel je je terecht onveilig? In een overvolle kroeg wordt het waarschijnlijk minder onveilig ervaren dan met zijn tweeën in een lift. Zo oordeelde een Amsterdamse rechter ook in een zaak uit 2016 over een handtastelijke manager tijdens een afdelingsborrel. Maar zou dezelfde rechter in deze tijd, na de #Metoo-discussie, niet anders oordelen?

Reden te meer om vóórdat maatregelen worden genomen een grondig en objectief feitenonderzoek door een discrete (extern) deskundige te laten verrichten. Het is aan te raden om hiervoor een advocaat in te schakelen, die als geen ander weet welke feiten juridisch van belang zijn en op de hoogte is van de recente rechtspraak over ongewenst gedrag op de werkvloer, waaronder (seksuele) intimidatie.

Kortom: zorg dat u als werkgever duidelijke kaders schept en laat u goed informeren voordat u (juridische) stappen onderneemt.

Meer informatie

Wilt u meer weten over het voorkomen van seksuele intimidatie en andere vormen van discriminatie op de werkvloer of heeft u andere vragen over arbeidsrecht? Wilt u dat wij een feitenonderzoek doen naar een (mogelijke) misstand in uw bedrijf? Neem dan contact met ons op:

    Deel op social media

    • Arbeidsrecht en ontslag

    #MeToo op het werk: 4 tips

    15 augustus 2018

    Wat kunt u doen om seksuele intimidatie op de werkvloer te voorkomen? En wat moet u als werkgever doen als dit onverhoopt toch gebeurt?

    lees verder
    • Arbeidsrecht en ontslag

    Genderneutrale werkplek

    22 augustus 2018

    Hoe kun je als werkgever de werkomgeving inrichten zodat iedereen zich welkom en vrij voelt? En tot welke inspanningen ben je als werkgever verplicht?

    lees verder
    • Retail
    • Arbeidsrecht en ontslag

    17 juni 2021: Webinar “Do’s en don’ts bij de zieke werknemer”

    17 juni 2021

    Heeft u het webinar gemist? Bekijk dan de opname hiervan! Als uw werknemer zich ziek meldt, roept dit tal van lastige vragen op. Wat zijn uw re-integratieverplichtingen tijdens de ziekteperiode? Wat mag u – met het oog op privacywetgeving – wel en niet noteren over uw zieke werknemer? Tijdens het webinar op 17 juni 2021 gaven wij een praktische toelichting op deze en andere vragen.

    lees verder
    • Arbeidsrecht en ontslag

    Ontslag zieke statutair bestuurder

    17 juni 2021

    Een zieke werknemer mag niet worden ontslagen. Een werknemer die weet dat ontslag dreigt, kan echter niet daaraan ontkomen door zich ziek te melden. Maar wanneer weet de werknemer dat dit het geval is? Die vraag stond centraal bij de rechtszaak over het ontslag van de CFO van de Volksbank.

    lees verder
    • Arbeidsrecht en ontslag

    Let op met de werkgeversverklaring!

    14 juni 2021

    Voor het sluiten van een hypotheek of een huurcontract vragen de bank of de verhuurder vaak om een werkgeversverklaring. Zo’n verklaring kan onbedoelde gevolgen hebben voor de werkgever. Waarop moet u letten?

    lees verder
    • Arbeidsrecht en ontslag

    Wettelijk minimumloon per 1 juli 2021

    2 juni 2021

    De hoogte van het wettelijk minimumloon verandert per 1 juli 2021. Wat zijn de nieuwe bedragen?

    lees verder
    • Expats
    • Arbeidsrecht en ontslag

    The Netherlands: Gateway to Europe

    3 mei 2021

    The Netherlands likes to present itself as “the gateway to Europe.” And not without reason: excellent travel connections (Schiphol Amsterdam Airport and Rotterdam Seaport) and a highly educated population speaking several languages.

    lees verder
    • Ambassades
    • Arbeidsrecht en ontslag

    Russell Advocaten aanbevolen door The Legal 500 2021

    20 april 2021

    Russell Advocaten is voor het 17e jaar op rij opgenomen in The Legal 500. We zijn blij met deze erkenning voor de kwaliteit van onze juridische dienstverlening door experts en cliënten. Lees wat zij over ons schrijven:

    lees verder