Heeft u het Webinar “Do’s en don’ts bij de zieke werknemer” gemist? Bekijk hier de opname!

Integriteitsbeleid binnen uw onderneming

Publicatiedatum 19 juli 2017
Hoe creëert u een transparante, open en professionele bedrijfscultuur, waarin voor iedereen duidelijk is welk gedrag passend is en wat niet-ethisch handelen is?

witwassen

Steeds vaker zien wij dat managers van ondernemingen worden ontslagen vanwege schendingen van de gedragscode, zoals betrokkenheid bij een schandaal, (seksuele) intimidatie, fraude of het lekken van bedrijfsgevoelige informatie. Dit heeft mede te maken met een toegenomen maatschappelijke aandacht voor dit soort overtredingen en het zerotolerancebeleid dat vele ondernemingen vandaag de dag hanteren.

U wilt natuurlijk dat al uw werknemers integer handelen, maar zeker de grote spelers binnen uw onderneming moet u kunnen vertrouwen. Een bestuurder waartegen een integriteitsonderzoek loopt, terwijl hij tegelijkertijd een voorbeeld moet zijn voor uw werknemers, kan immers voor lastige situaties zorgen.

Hoe zorgt u als ondernemer ervoor dat iedereen die handelt uit naam van uw onderneming, zowel binnen de organisatie als naar buiten toe, handelt op de door u gewenste wijze?

Tip voor de praktijk

Het advies van onze advocaten is om een integriteitsbeleid te laten opstellen, waarin de kernwaarden van uw onderneming worden gepresenteerd en gedragsregels zijn opgenomen.

Waarom een integriteitsbeleid?

  • Met een integriteitsbeleid kunt u duidelijk maken welke normen en waarden u wenst uit te dragen.
  • Een integriteitsbeleid kan bijdragen aan het moreel besef van de personen binnen de onderneming.
  • Het beleid geldt voor iedereen die hiermee akkoord is gegaan.
  • In het geval van integriteitsdilemma’s kan de integriteitscode uitkomst bieden.
  • Het beleid zorgt voor duidelijkheid over het verloop van procedures.
  • In het beleid kunnen sancties worden opgenomen, die kunnen worden opgelegd bij overtreden van de gedragsregels.
  • In een eventueel geschil met een werknemer over niet-ethisch gedrag staat u sterker indien uw onderneming een kenbaar integriteitsbeleid hanteert.

Het integriteitsbeleid kan een apart document zijn of worden opgenomen als onderdeel van een personeelshandboek/gedragscode, waarin onder andere ook een socialmediabeleid is opgenomen.

Wat kunnen wij voor u doen?

Russell Advocaten helpt ondernemingen en hun bestuurders onderzoek te doen (fact finding/integriteitsonderzoek) naar en procedures te voeren over integriteitskwesties binnen ondernemingen. Daarnaast adviseren onze advocaten over wat u vooraf kunt doen om de door u gewenste werkomgeving te creëren, zoals het opstellen, invoeren en handhaven van een gedegen integriteitsbeleid. Neem contact met ons op:

    Deel op social media

    • Arbeidsrecht en ontslag

    Feitenonderzoek door advocaat

    17 september 2020

    Bij onregelmatigheden of een #MeToo-kwestie binnen uw bedrijf stappen ondernemen? Zorg dan eerst dat alle feiten op tafel komen met behulp van een zorgvuldig feitenonderzoek!

    lees verder
    • Arbeidsrecht en ontslag

    #MeToo op het werk: 4 tips

    15 augustus 2018

    Wat kunt u doen om seksuele intimidatie op de werkvloer te voorkomen? En wat moet u als werkgever doen als dit onverhoopt toch gebeurt?

    lees verder
    • Arbeidsrecht en ontslag

    Three important topics to include in your employment contract under Dutch, US and UK law

    15 juli 2021

    In the last issue of Stare Decisis, Priscilla de Leede of Russell Advocaten, Mary Edenfield of Mateer Harbert and Ed Belam of Marriott Harrison discuss the most important topics to include in your employment contracts regarding the termination of the contract. There are some important differences to take into account!

    lees verder
    • Retail
    • Arbeidsrecht en ontslag

    17 juni 2021: Webinar “Do’s en don’ts bij de zieke werknemer”

    17 juni 2021

    Heeft u het webinar gemist? Bekijk dan de opname hiervan! Als uw werknemer zich ziek meldt, roept dit tal van lastige vragen op. Wat zijn uw re-integratieverplichtingen tijdens de ziekteperiode? Wat mag u – met het oog op privacywetgeving – wel en niet noteren over uw zieke werknemer? Tijdens het webinar op 17 juni 2021 gaven wij een praktische toelichting op deze en andere vragen.

    lees verder
    • Arbeidsrecht en ontslag

    Ontslag zieke statutair bestuurder

    17 juni 2021

    Een zieke werknemer mag niet worden ontslagen. Een werknemer die weet dat ontslag dreigt, kan echter niet daaraan ontkomen door zich ziek te melden. Maar wanneer weet de werknemer dat dit het geval is? Die vraag stond centraal bij de rechtszaak over het ontslag van de CFO van de Volksbank.

    lees verder
    • Arbeidsrecht en ontslag

    Let op met de werkgeversverklaring!

    14 juni 2021

    Voor het sluiten van een hypotheek of een huurcontract vragen de bank of de verhuurder vaak om een werkgeversverklaring. Zo’n verklaring kan onbedoelde gevolgen hebben voor de werkgever. Waarop moet u letten?

    lees verder
    • Arbeidsrecht en ontslag

    Wettelijk minimumloon per 1 juli 2021

    2 juni 2021

    De hoogte van het wettelijk minimumloon verandert per 1 juli 2021. Wat zijn de nieuwe bedragen?

    lees verder
    • Expats
    • Arbeidsrecht en ontslag

    The Netherlands: Gateway to Europe

    3 mei 2021

    The Netherlands likes to present itself as “the gateway to Europe.” And not without reason: excellent travel connections (Schiphol Amsterdam Airport and Rotterdam Seaport) and a highly educated population speaking several languages.

    lees verder