Reinier adviseert nationale en internationale bedrijven
reinier.russell@russell.nl +31 20 301 55 55Mag u controleren wat werknemers op Twitter en Instagram posten? Kunt u regels opleggen aan uw personeel over het gebruik van WhatsApp? Hoe gaat u om met social media op de werkvloer?

Bijna iedereen, van jong tot oud, is tegenwoordig actief op social media. Social media zijn daardoor overal aanwezig. Ook op de werkvloer. Voor werkgevers kan dit best lastig zijn. Want hoe moet u eigenlijk omgaan met werknemers die privéberichten versturen via een werktelefoon? Kunt u regels opleggen aan uw personeel over het benaderen van klanten via LinkedIn? En mag u controleren wat werknemers op Facebook posten?
Anno 2017 zijn er veel werkgevers die een werktelefoon ter beschikking stellen aan hun werknemers. Deze telefoon is bedoeld om het werk uit te kunnen voeren, maar zal door veel werknemers ook wel eens worden gebruikt voor privédoeleinden. Mag dit wel? En zo ja, waar ligt de grens?
In arbeidscontracten is het gebruikelijk om een relatiebeding en/of concurrentiebeding op te nemen. De werknemer mag dan niet klanten van zijn voormalige werkgever benaderen of bij de concurrentie in dienst treden. Daarmee zijn de ‘vriendschappen’ op social media, zoals de connecties op LinkedIn, echter niet gedekt.
Hoe kunt u dan wel voorkomen dat er problemen ontstaan over de vraag of het benaderen van klanten of contacten via Facebook, Instagram of LinkedIn ook verboden is?
Ook bij ziekteverzuim spelen social media een rol. Zo zijn er bijvoorbeeld veel voorbeelden van ontslagzaken, waarbij de werkgever er via een foto van een goudgeel strand op Facebook achter moest komen dat de ‘zieke werknemer’ helemaal niet zo ziek was. Maar kunnen werknemers eigenlijk om zo’n reden wel worden ontslagen, of moet de werkgever andere sancties opleggen?
Hoe gaat u om met whatsappende en facebookende werknemers? Hoe leidt u het gebruik van social media door werknemers binnen goede banen?
Als werkgever is het belangrijk om een duidelijk beleid te hanteren voor het gebruik van social media door werknemers. Het beleid dat u voert en de gevolgen die het niet-naleven van dit beleid heeft, moeten duidelijk kenbaar worden gemaakt aan en worden geaccepteerd door uw werknemers. Hiertoe kunt u bijvoorbeeld een schriftelijk “social mediabeleid” hanteren, een social media-clausule opnemen in de arbeidsovereenkomsten van uw werknemers, of de regels opnemen in een personeelshandboek.
De advocaten van Russell Advocaten helpen u graag bij het opstellen van een social mediabeleid, een arbeidsovereenkomst met social media-clausule of een personeelshandboek, waaruit duidelijk blijkt wat is toegestaan en wat de sancties zijn bij niet-naleving van de gedragsregels. Neem contact met ons op:
Wat mag u als werkgever doen wanneer via sociale media blijkt dat de werknemer die zich heeft ziek gemeld helemaal niet (zo) ziek is? Kunt u de loondoorbetaling stopzetten? Het te veel betaalde loon terugvorderen? De arbeidsovereenkomst ontbinden? Overgaan tot ontslag?
Een goede reputatie is een kostbaar bezit. Dankzij social media en het world wide web kan de zakelijke of persoonlijke goede naam na een conflict echter in zeer korte tijd zwaar beschadigd worden. Wat kunt u doen om dit te voorkomen?
Oproepcontracten hebben zowel voor werkgevers als voor de oproepkrachten veel voordelen. Toch zijn er ook enkele regels waar zij rekening mee moeten houden. Welke zijn dat?
Een werknemer die dronken op het werk komt of die vanwege een alcoholverslaving geregeld niet op het werk verschijnt, kunt u niet zomaar ontslaan. Een verslaving is namelijk een ziekte, zodat een opzegverbod geldt. Waar moet de werkgever bij ontslag van een dronken werknemer op letten?
Op 24 november 2025 was het Equal Pay Day: de dag in het jaar waarop mannen gemiddeld net zoveel hebben verdiend als vrouwen in een heel jaar. Hoe kan de Europese richtlijn loontransparantie er voor zorgen dat mannen en vrouwen wel gelijk beloond worden?
Bijna alle bedrijven maken inmiddels gebruik van een of andere vorm van AI. Dat betekent dat ze te maken kunnen krijgen met de verboden en regelingen uit de Europese AI Act. Hoe zorgt u dat u voldoet aan deze regels?