Nieuws, Blog en Publicaties

De advocaten van Russell Advocaten publiceren geregeld over actuele juridische ontwikkelingen voor cliënten en vakgenoten. Hieronder vindt u een overzicht van onze nieuwsbrieven, boeken en artikelen voor cliënten en relaties. Ook kunt u lezen wat anderen over ons kantoor schrijven.

Lees meer

Uw advocaat

mr. Jan Dop
mr. Jan Dop
advocaat partner

Jan Dop staat nationale en internationale bedrijven bij in alle facetten van de dagelijkse bedrijfsvoering. Hij is gespecialiseerd in ondernemingsrecht en arbeidsrecht. Hij werkt sinds 1995 als advocaat bij Russell, sinds 2011 als partner.
 

@: jan.dop@russell.nl
t: +31 20 301 55 55


Social media op werk

Publicatiedatum: 2 augustus 2017

WhatsApp, Twitter en Facebook onder werktijdMag u controleren wat werknemers op Twitter en Instagram posten? Kunt u regels opleggen aan uw personeel over het gebruik van WhatsApp? Hoe gaat u om met social media op de werkvloer?

Bijna iedereen, van jong tot oud, is tegenwoordig actief op social media. Social media zijn daardoor overal aanwezig. Ook op de werkvloer. Voor werkgevers kan dit best lastig zijn. Want hoe moet u eigenlijk omgaan met werknemers die privéberichten versturen via een werktelefoon? Kunt u regels opleggen aan uw personeel over het benaderen van klanten via LinkedIn? En mag u controleren wat werknemers op Facebook posten?
 

Whatsappende werknemer

Anno 2017 zijn er veel werkgevers die een werktelefoon ter beschikking stellen aan hun werknemers. Deze telefoon is bedoeld om het werk uit te kunnen voeren, maar zal door veel werknemers ook wel eens worden gebruikt voor privédoeleinden. Mag dit wel? En zo ja, waar ligt de grens?
 

LinkedIn en relatiebeding

In arbeidscontracten is het gebruikelijk om een relatiebeding en/of concurrentiebeding op te nemen. De werknemer mag dan niet klanten van zijn voormalige werkgever benaderen of bij de concurrentie in dienst treden. Daarmee zijn de ‘vriendschappen’ op social media, zoals de connecties op LinkedIn, echter niet gedekt.

Hoe kunt u dan wel voorkomen dat er problemen ontstaan over de vraag of het benaderen van klanten of contacten via Facebook, Instagram of LinkedIn ook verboden is?
 

Zieke Facebookkiek

Ook bij ziekteverzuim spelen social media een rol. Zo zijn er bijvoorbeeld veel voorbeelden van ontslagzaken, waarbij de werkgever er via een foto van een goudgeel strand op Facebook achter moest komen dat de ‘zieke werknemer’ helemaal niet zo ziek was. Maar kunnen werknemers eigenlijk om zo’n reden wel worden ontslagen, of moet de werkgever andere sancties opleggen?
 

Onze tip

Hoe gaat u om met whatsappende en facebookende werknemers? Hoe leidt u het gebruik van social media door werknemers binnen goede banen?

Als werkgever is het belangrijk om een duidelijk beleid te hanteren voor het gebruik van social media door werknemers. Het beleid dat u voert en de gevolgen die het niet-naleven van dit beleid heeft, moeten duidelijk kenbaar worden gemaakt aan en worden geaccepteerd door uw werknemers. Hiertoe kunt u bijvoorbeeld een schriftelijk “social mediabeleid” hanteren, een social media-clausule opnemen in de arbeidsovereenkomsten van uw werknemers, of de regels opnemen in een personeelshandboek.
 

Meer informatie

De advocaten van Russell Advocaten helpen u graag bij het opstellen van een social mediabeleid, een arbeidsovereenkomst met social media-clausule of een personeelshandboek, waaruit duidelijk blijkt wat is toegestaan en wat de sancties zijn bij niet-naleving van de gedragsregels. Neem contact met ons op:
 

Velden met een * zijn verplicht

Blijf op de hoogte

Aanmelden voor de nieuwsbrief is gratis en u kunt zich te allen tijde afmelden. Voorgaande edities van de nieuwsbrieven kunt u terugvinden onder Blog/Publicaties.

Aanmelden voor de nieuwsbrief

Bel mij

Vul hier uw naam en telefoonnummer in en wij bellen u zo spoedig mogelijk.