Regels voor online kunstveilingen

Publicatiedatum 15 augustus 2017
Verzorgt uw veilinghuis online kunstveilingen? Veilt u via uw website kunst aan consumenten? Dan moet uw online veilingplatform aan strenge regels voldoen. Welke regels zijn dit?

e-commerce-social-media.93e8ef

Bescherming consumenten online veiling

Voor online veilingen gelden andere regels dan voor openbare veilingen. Bij online veilingen worden consumenten namelijk, net zoals bij normale online kunstverkoop, extra beschermd. Zo heeft de kunstkoper meer rechten, het veilingplatform meer verplichtingen en zijn de sancties op niet-naleving van deze verplichtingen zwaarder.

Let op: de extra consumentenbescherming geldt alleen indien de kunstverkoper een professionele handelaar is, zoals een galerie, veilinghuis of kunsthandelaar. Wanneer de verkoper een particulier is, gelden gewoon de regels voor openbare kunstveiling. Blijft de verkoper anoniem, dan wordt de veilinghouder als verkoper beschouwd. Is deze een professional dan geldt dus het consumentenrecht.

Informatieverplichting

Eén van de verplichtingen van het online veilingplatform is de informatieverplichting. Al voordat de consument een bod kan uitbrengen op een kunstwerk, dient u de consument te informeren over:

  • De gegevens van het platform en de kunstverkoper, zoals een handelsnaam, vestigingsadres, telefoonnummer, fax- en emailadres.
  • De voornaamste kenmerken van de werken die worden geveild (zoals de naam van de kunstenaar, het jaartal waarin het kunstwerk is gemaakt, de materialen die zijn gebruikt voor het vervaardigen hiervan).
  • De totale prijs van de kunstwerken (inclusief belastingen, opcenten/veilingkosten, leveringskosten et cetera).
  • De wijze van betaling en levering en de termijnen die hiervoor gelden.
  • De bedenktijd waar de consument recht op heeft.
  • De manier waarop de consument de koopovereenkomst kan ontbinden.

Bedenktijd

Wanneer degene die het winnende bod heeft uitgebracht het kunstwerk heeft ontvangen, heeft deze 14 dagen de tijd om te bedenken of het naar wens is. Binnen deze bedenktijd kan de koper het werk terugsturen, zonder hiervoor redenen op te hoeven geven. De consument moet het aankoopbedrag dan zo snel mogelijk, maar in ieder geval binnen 30 dagen, terugontvangen. De consument kan zowel de verkoper als het veilingplatform hierop aanspreken.

Het herroepingsrecht dient u op de website te vermelden. Indien u de consument niet informeert over het herroepingsrecht, kan de termijn waarbinnen deze zich op dit recht kan beroepen worden verlengd met maximaal 12 maanden.

Aanwezigheid notaris/deurwaarder

Bij online kunstveilingen moet een toezichthoudende notaris of deurwaarder aanwezig zijn. Deze kan (steekproefsgewijs) de gegevens van de veilingen en bieders bekijken en zo erop toezien dat de veilingen eerlijk verlopen.

Wat kunnen wij voor u doen?

Wilt u juridisch advies over het online veilen van kunst? Of wilt u dat wij nagaan of uw veilingplatform voldoet aan alle juridische vereisten? Wij zijn u hierbij graag van dienst. Ook kunnen wij u helpen met het opstellen van algemene voorwaarden voor online veilen aan consumenten. Neem contact met ons op:

    Deel op social media

    • Kunst
    • Contracten

    Kunst en recht: Regels voor online kunst(ver)koop

    13 juli 2017

    Verkoopt u kunst aan consumenten via een webshop? Houd er dan rekening mee dat hiervoor strenge regels gelden. Aan welke verplichtingen moet u allemaal voldoen als online kunstverkoper?

    lees verder
    • Kunst
    • Contracten

    Kunsthandelaar afgerekend op onjuiste mededelingen van het internet-veilinghuis over de provenance van een valse sculptuur

    28 oktober 2015

    Hoe voorkomt u als verkoper van kunstwerken aansprakelijkheid wanneer iemand die namens u handelt onjuiste mededelingen over een kunstwerk doet?

    lees verder
    • Kunst
    • Arbeidsrecht en ontslag

    Hoe kunnen veilinghuizen, galeries en kunsthandels hun netwerk en expertise beschermen?

    4 september 2019

    Hoe voorkomt u dat key employees overstappen naar de concurrent? Hoe beschermt u uw jarenlang opgebouwde netwerk? En kunt u de expertise van uw onderneming in de kunstsector effectief beschermen?

    lees verder
    • ICT, privacy en intellectuele eigendom
    • Contracten

    Onderneming: Hoge boetes opgelegd aan webwinkels! Hoe voorkomt u dit?

    3 november 2016

    Hoge boetes en vervelende situaties met de klanten van uw webshop? Lees in dit artikel hoe u dat kunt voorkomen!

    lees verder
    • Kunst

    Krimgoud: eindvonnis van Hof Amsterdam

    26 oktober 2021

    Het NOS Radio 1 journaal interviewde vanmorgen vroeg mr. Paul W.L. Russell, internationaal expert in kunst en recht. Onderwerp: de komende uitspraak van het Hof Amsterdam over het Krimgoud.

    lees verder
    • Ambassades
    • Arbeidsrecht en ontslag

    Russell Advocaten aanbevolen door The Legal 500 2021

    20 april 2021

    Russell Advocaten is voor het 17e jaar op rij opgenomen in The Legal 500. We zijn blij met deze erkenning voor de kwaliteit van onze juridische dienstverlening door experts en cliënten. Lees wat zij over ons schrijven:

    lees verder
    • Kunst

    Nieuwe regels restitutiebeleid gelden ook voor oude zaken

    30 maart 2021

    Het Nederlandse restitutiebeleid keert terug naar de oorspronkelijke uitgangspunten en wordt terecht weer ruimhartiger. Ook kunnen oude zaken opnieuw worden voorgelegd. Wat verandert er in het beleid?

    lees verder
    • Kunst
    • Aansprakelijkheid

    Rijksmuseum Twenthe betaalt op een valse bankrekening. Wat zijn de opties?

    24 maart 2021

    Rijksmuseum Twenthe heeft bijna € 3 miljoen betaald op een valse bankrekening. Hackers hadden de correspondentie van het museum met een kunsthandelaar over de aankoop van een schilderij van Constable overgenomen. Wie draait er op voor de schade? Het museum of de kunsthandelaar?

    lees verder