Reinier adviseert nationale en internationale bedrijven
reinier.russell@russell.nl +31 20 301 55 55Een goede reputatie is een kostbaar bezit. Dankzij social media en het world wide web kan de zakelijke of persoonlijke goede naam na een conflict echter in zeer korte tijd grote schade oplopen. Wat kunt u doen om dit te voorkomen?
Het gebruik van social media is inmiddels niet meer weg te denken uit het dagelijkse leven. Mensen gebruiken Twitter en Facebook om lief en leed te delen. Zakelijk zijn er ook vele positieve toepassingen van social media. Social media kan evenwel ook heel negatief worden ingezet. Online moddergooien kan resulteren in ernstige reputatieschade, bijvoorbeeld wanneer een afnemer zijn Facebookpagina gebruikt om over uw producten te klagen. Om dit te voorkomen doet u er verstandig aan om in overeenkomsten een social media-clausule op te nemen.
In arbeidscontracten en vaststellingsovereenkomsten is het gebruikelijk een concurrentiebeding en/of relatiebeding en/of geheimhoudingsbeding op te nemen. De werknemer is het dan niet toegestaan om bij concurrenten in dienst te treden, klanten van zijn voormalige werkgever te benaderen of vertrouwelijke gegevens te delen na het einde van het dienstverband. Niet gedekt zijn daarmee de uitingen en ‘vriendschappen’ op social media. Werkgevers doen er verstandig aan een social media-beding toe te voegen, zodat er geen problemen ontstaan over de vraag of het benaderen van klanten of contacten via Twitter, Facebook of LinkedIn ook verboden is. Ook kunt u zo negatieve uitingen voorkomen.
Mocht dit nog niet in de arbeidsovereenkomst zijn opgenomen dan dienen werkgevers in ieder geval bij de beëindiging van de arbeidsrelatie in de vaststellingsovereenkomst een bepaling op te nemen, die vastlegt dat de werknemer zich na de beëindiging van zijn dienstverband niet negatief mag uitlaten op het internet over zijn (ex-)werkgever. Zo kunt u reputatieschade voorkomen. Ook kunt u het ‘ontvrienden’ van zakelijke contacten verplichten.
Het is raadzaam om bij het aangaan van een overeenkomst een social media-clausule op te nemen. Dit geldt voor alle overeenkomsten waaraan vroeg of later een einde komt en waarbij partijen meer of minder vrolijk elk een eigen richting kiezen. Hierbij valt te denken aan aandeelhoudersovereenkomsten, intentieovereenkomsten (LOI), sales purchase agreements (SPA), samenwerkingscontracten (maatschap, joint venture), huur- en verhuur-overeenkomsten en bijvoorbeeld agentuur- en distributieovereenkomsten.
Ook bij echtscheidingen nemen partijen steeds vaker een social media-clausule op in hun echtscheidingsconvenant. Partijen spreken af dat zij geen negatieve uitlatingen over elkaar zullen doen op social media en dat het plaatsen van ongewenste foto’s/video’s en het versturen van haatmail niet toelaatbaar is.
Als een van de partijen de social media-clausule schendt, moet hij of zij de overeengekomen boete betalen, totdat alles van het internet is verwijderd. Als de boete niet wordt betaald kan de andere partij hem of haar voor de rechter dagen.
Neem in uw overeenkomsten standaard een social media-clausule op. Zeker in een beëindigingsovereenkomst mag de social media-clausule niet ontbreken. Neem meteen een boetebeding op en zorg dat dit ook sluitend en eenduidig geformuleerd is. Zo voorkomt u niet alleen reputatieschade, maar ook langdurige geschillen over de vraag of de uitingen op social media wel onder de clausule vallen.
Wilt u meer weten over beëindigingsovereenkomsten en social media-clausules? Of heeft u andere vragen over contracten of over het gebruik van social media? Dan kunt u contact opnemen met ons:
Discriminatie bij het werven en aannemen van nieuw personeel is niet toegestaan. Wanneer discrimineert u als werkgever tijdens het sollicitatieproces, zelfs onbedoeld? En hoe kunt u dit voorkomen, ook als u gebruik maakt van AI?
Een duurovereenkomst kan in principe altijd worden opgezegd, ook als daarover geen afspraken zijn gemaakt. Maar dat kan niet zomaar. Waar moet u rekening mee houden bij de opzegging? En hoe zit het als u af wilt wijken van de gemaakte afspraken over opzegging van de overeenkomst?
Met een nieuwe wet wil de regering de rechtspositie van flexwerkers verbeteren. Wat betekent het voor werkgevers en flexwerkers wanneer het wetsvoorstel wordt aangenomen? Met welke nieuwe regels moet u rekening houden?
De hoogte van het wettelijk minimumuurloon verandert ieder half jaar. Wat zijn de nieuwe bedragen per 1 juli 2025?
Op 28 juni 2025 treedt de European Accessibility Act in werking. Dan moeten digitale producten en diensten ook voor personen met een beperking toegankelijk zijn. Voor welke bedrijven, producten en diensten geldt de wet? Met welke beperkingen moet u rekening houden? Wat zijn de gevolgen als u niet aan de wet voldoet?
Als een contract is beëindigd, kunnen er nog steeds verplichtingen zijn die u wilt dat je contractpartner nakomt, zoals garanties of vertrouwelijkheid. U kunt dit regelen door middel van “survival clauses”, bepalingen die het einde van het contract overleven. Waar moet u op letten bij het opnemen van dergelijke clausules?