Reinier Russell

managing partner

Reinier adviseert nationale en internationale bedrijven

reinier.russell@russell.nl
+31 20 301 55 55

Contracten: De voordelen van algemene voorwaarden

Publicatiedatum 11 april 2016

Wanneer een ondernemer diensten of producten verkoopt, stelt hij doorgaans een contract op met hierin de regels die gelden tussen hem en de afnemer. Wilt u niet bij iedere individuele overeenkomst weer moeten onderhandelen over deze regels? Dan zijn algemene voorwaarden een echte uitkomst.

russell advocaten algemene voorwaarden

Wat zijn algemene voorwaarden?

Algemene voorwaarden zijn schriftelijke bepalingen waarin van alles is geregeld over de overeenkomst die u sluit. In de algemene voorwaarden kunt u bijvoorbeeld bepalingen opnemen over de manier waarop het product zal worden geleverd, de voorwaarden voor garantie en de manier waarop klachten en geschillen worden afgehandeld.

Wat zijn de voordelen van algemene voorwaarden?

De algemene voorwaarden kunnen van toepassing zijn op alle overeenkomsten die u sluit. U hoeft dus niet langer met iedere individuele afnemer afzonderlijk dezelfde afspraken te maken.

Aan algemene voorwaarden zijn, naast tijdsbesparing, nog andere voordelen verbonden. Zo kunt u met goede algemene voorwaarden aansprakelijkheid beperken of zelfs uitsluiten. Daarnaast zorgt u er met algemene voorwaarden voor dat u bepaalt welke regels van toepassing zijn. Zo zult u met een bepaling over de bevoegde rechter in het geval van een geschil niet voor de situatie komen te staan dat u ineens wordt gedagvaard voor een buitenlands gerecht.

Meer informatie

Wilt u meer weten over algemene voorwaarden of wilt u dat wij deze voor u opstellen? Neem dan contact op met Russell Advocaten:

    Bovenstaande gegevens verwerken wij met uw toestemming, u kunt uw toestemming altijd weer intrekken. Lees ook onze privacyverklaring.

    Gerelateerde publicaties

    Gestolen cultureel erfgoed gekocht. Wat zijn de gevolgen?

    Gestolen cultuurgoederen moeten terug naar het land van herkomst. Wat zijn uw rechten en plichten als u te goeder trouw kunst hebt gekocht en die als gestolen geclaimd wordt?

    Lees meer

    Huur bedrijfsruimte: aanpassing huurprijs

    Waar moet u op letten als u de huurprijs van uw bedrijfsruimte wilt wijzigen? Wanneer mag u zelf de prijs aanpassen? En in welke gevallen moet u naar de rechter stappen?

    Lees meer

    Hoe zegt u een duurovereenkomst op?

    Een duurovereenkomst kan in principe altijd worden opgezegd, ook als daarover geen afspraken zijn gemaakt. Maar dat kan niet zomaar. Waar moet u rekening mee houden bij de opzegging? En hoe zit het als u af wilt wijken van de gemaakte afspraken over opzegging van de overeenkomst?

    Lees meer

    Invoer kunst van buiten de EU wordt moeilijker

    Een nieuwe verordening van de EU verplicht vanaf 28 juni 2025 iedereen die cultuurgoederen in de EU wil invoeren om over een invoervergunning te beschikken of een importeursverklaring in te dienen. Wanneer is welk document nodig? En wat zijn de gevolgen hiervan voor kunsthandelaren, galeries, veilinghuizen en verzamelaars, zowel binnen als buiten de EU?

    Lees meer

    28 juni 2025 European Accessibility Act: digitale producten en diensten moeten voor iedereen toegankelijk zijn

    Op 28 juni 2025 treedt de European Accessibility Act in werking. Dan moeten digitale producten en diensten ook voor personen met een beperking toegankelijk zijn. Voor welke bedrijven, producten en diensten geldt de wet? Met welke beperkingen moet u rekening houden? Wat zijn de gevolgen als u niet aan de wet voldoet?

    Lees meer

    Contracten: survival clauses

    Als een contract is beëindigd, kunnen er nog steeds verplichtingen zijn die u wilt dat je contractpartner nakomt, zoals garanties of vertrouwelijkheid. U kunt dit regelen door middel van “survival clauses”, bepalingen die het einde van het contract overleven. Waar moet u op letten bij het opnemen van dergelijke clausules?

    Lees meer