Reinier adviseert nationale en internationale bedrijven
reinier.russell@russell.nl +31 20 301 55 55Paul is een zeer ervaren, creatief en vasthoudend procesadvocaat
paul.russell@russell.nl +31 20 301 55 55Hoge boetes en vervelende situaties met de klanten van uw webshop? Lees in dit artikel hoe u dat kunt voorkomen!
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) ziet er ter bescherming van consumenten op toe dat ondernemers de voor hen geldende regels goed toepassen. Wanneer zij dit niet doen, kan de ACM een boete opleggen. Deze boetes kunnen hoog oplopen.
Recent hebben vijf webwinkels boetes opgelegd gekregen van in totaal € 590.000,-. Zij hadden niet voldaan aan de informatieverplichting, die de handelaar die verkoopt via internet (bijvoorbeeld via een webshop of postorderbedrijf) heeft ten aanzien van zijn consumenten. De gedachte achter deze informatieverplichting is dat de consument een betere keuze kan maken voor het doen van een aankoop wanneer hij goed geïnformeerd is. Een boete van de ACM en vervelende situaties met de klanten van uw webwinkel door het niet voldoen aan uw informatieplicht wilt u natuurlijk voorkomen en dat kan, door de in dit artikel genoemde verplichtingen na te komen.
Biedt u als ondernemer producten of diensten aan via een webwinkel of postorderbedrijf? Dan heeft u dus een informatieverplichting. U dient de consument vóórdat hij gebonden is aan de overeenkomst op een duidelijke en begrijpelijke wijze te informeren over wie u bent als aanbieder, wat u aanbiedt en onder welke voorwaarden u dit aanbiedt. U dient in ieder geval informatie te verschaffen over:
Naast bovengenoemde punten dient u binnen een redelijke termijn na het sluiten van de overeenkomst een schriftelijke bevestiging hiervan te verstrekken aan de consument. Zorg ervoor dat dit uiterlijk bij de levering van het product of voor uitvoering van de dienst gebeurt.
Ook dient u om te voldoen aan uw informatieverplichting de consument te informeren over zijn herroepingsrecht binnen de bedenktijd. De consument heeft namelijk in ieder geval 14 dagen de tijd om zich te bedenken en zijn aankoop terug te draaien. Het moet voor de consument duidelijk zijn op welke manier en onder welke voorwaarden hij zijn aankoop ongedaan kan maken tijdens zijn bedenktijd en welke kosten hiermee eventueel gepaard gaan:
Wanneer u niet de voorgeschreven informatie met betrekking tot de bedenktijd verstrekt, dan wordt deze automatisch verlengd met 12 maanden.
Wilt u meer weten over uw verplichtingen als ondernemer bij de verkoop via een webshop? Of wilt u weten of uw webwinkel voldoet aan de wettelijke vereisten? Neem dan contact op met Russell Advocaten:
Een duurovereenkomst kan in principe altijd worden opgezegd, ook als daarover geen afspraken zijn gemaakt. Maar dat kan niet zomaar. Waar moet u rekening mee houden bij de opzegging? En hoe zit het als u af wilt wijken van de gemaakte afspraken over opzegging van de overeenkomst?
Op 28 juni 2025 treedt de European Accessibility Act in werking. Dan moeten digitale producten en diensten ook voor personen met een beperking toegankelijk zijn. Voor welke bedrijven, producten en diensten geldt de wet? Met welke beperkingen moet u rekening houden? Wat zijn de gevolgen als u niet aan de wet voldoet?
Als een contract is beëindigd, kunnen er nog steeds verplichtingen zijn die u wilt dat je contractpartner nakomt, zoals garanties of vertrouwelijkheid. U kunt dit regelen door middel van “survival clauses”, bepalingen die het einde van het contract overleven. Waar moet u op letten bij het opnemen van dergelijke clausules?
De franchiseovereenkomst en de distributieovereenkomst lijken veel op elkaar, maar er zijn ook belangrijke verschillen. Welke gevolgen heeft het als u een franchiseovereenkomst sluit, terwijl dit eigenlijk een distributieovereenkomst is of omgekeerd? Hoe kunt u dit misverstand voorkomen?
De aandeelhoudersovereenkomst is de belangrijkste overeenkomst die tussen aandeelhouders en de vennootschap wordt gesloten. Welke zaken dient u in deze overeenkomst te regelen?
Het gebruik van algemene voorwaarden is niet meer weg te denken. Contractspartijen verwijzen met kleine lettertjes naar hun eigen algemene voorwaarden met daarin veelal gunstige bedingen ten behoeve van zichzelf. Maar wat is de kracht van algemene voorwaarden? En waar moet op worden gelet bij het gebruik daarvan?