Reinier adviseert nationale en internationale bedrijven
reinier.russell@russell.nl +31 20 301 55 55Museum Hermitage onderhandelt met de exploitant van het museumrestaurant over aanpassing van de openingstijden. Dit mislukt op het laatste moment. Kan het museum het restaurant aan de oorspronkelijke overeenkomst houden?

Museum Hermitage heeft in 2004 een samenwerkingsovereenkomst met Hermitage Café gesloten voor het uitbaten van de horeca in het museum. Hieronder valt ook restaurant Neva. Hermitage Café is daarvoor jaarlijks een afschrijvingsvergoeding van € 150.000 verschuldigd, plus 8% van de omzet boven € 2.375.000.
Het restaurant blijkt buiten de openingsuren van het museum weinig bezoekers te trekken. Daarom wil Hermitage Café de openingstijden wijzigen. Vooral wil het af van de verplichting om tot ’s nachts 01:00 uur open te blijven. Hermitage Café onderhandelt met het museum over de nieuwe openingstijden en de te verwachten omzet. Partijen worden het eens over een aantal belangrijke punten. Ten eerste zal het restaurant ’s avonds open zijn voor groepen en sponsoren. Ten tweede gaat de afschrijvingsvergoeding omhoog naar € 175.000 per jaar. En ten derde zal het café boven een omzet van € 1.600.000 een vergoeding van 6% van de omzet verschuldigd zijn. Tot hier waren beide partijen akkoord.
De onderhandelingen lopen op het laatste moment vast, doordat het museum een nieuwe eis stelt. Het wil ook een extra vergoeding van 20% over de omzet in de avonduren. Het museum houdt daarop Hermitage Café aan de oorspronkelijke overeenkomst. Het restaurant Neva sluit echter ’s avonds toch haar deuren.
Het museum vordert daarop ontbinding van de overeenkomst. Ook moet Hermitage Café de horecagedeelten ontruimen. Bovendien wil het museum een veroordeling van Hermitage Café tot het betalen van een schadevergoeding. In kort geding wordt het museum in het gelijk gesteld. Hermitage Café moet het café-restaurant ontruimen. In hoger beroep vernietigt het Hof de uitspraak van de kantonrechter. Het hof stelt het museum aansprakelijk voor de schade die Hermitage Café lijdt door gederfde omzet en ontruimingskosten. Het museum gaat hierop in cassatie. De Hoge Raad heeft op 6 oktober 2017 uitspraak over deze zaak gedaan.
De vraag is of het redelijk is dat het museum in de gegeven omstandigheden het café aan de oorspronkelijke overeenkomst houdt. Hierbij moet het café ’s avonds open blijven. Voor beide partijen was echter reeds duidelijk dat structurele avondopenstelling van het café-restaurant voor het publiek niet rendabel was. De omzetgrens zou immers verlaagd worden. Het museum had dan ook in redelijkheid kunnen verwachten dat Hermitage Café met de nieuwe voorwaarde niet akkoord zou gaan. De Hoge Raad acht het niet redelijk dat het museum Hermitage Café aan de oorspronkelijke overeenkomst houdt. Daarvoor zijn de onderhandelingen al te ver gevorderd. Partijen hadden bijvoorbeeld een mediator moeten inschakelen.
Wie de onderhandelingen torpedeert door op het laatste moment nieuwe, onredelijke eisen te stellen, kan geen beroep doen op nakoming van de oorspronkelijke overeenkomst. Loopt u vast in onderhandelingen? Wij kunnen u hiermee helpen en bepalen wat uw positie is. Neem contact met ons op:
Na een jaar met lange besprekingen waarin u veel geïnvesteerd hebt, breekt de tegenpartij de onderhandelingen af. U bent niet alleen de tijd, maar ook het geld kwijt. Bovendien kan de tegenpartij nu met uw goede ideeën aan de haal gaan. Is dit te voorkomen?
Geregeld is aan een franchiseovereenkomst ook een huurovereenkomst voor bedrijfsruimte gekoppeld. Wat gebeurt er als franchisegever en franchisenemer een conflict krijgen? Blijft de huurovereenkomst overeind bij problemen in de franchise?
Het besturen van een non-profitorganisatie vraagt niet alleen om idealisme en inzet, maar ook om verstandig omgaan met de juridische mogelijkheden en risico’s. Dat maakt het goede doel toekomstbestendig. Wat zijn belangrijke onderwerpen die goed geregeld moeten worden?
Bijna alle bedrijven maken inmiddels gebruik van een of andere vorm van AI. Dat betekent dat ze te maken kunnen krijgen met de verboden en regelingen uit de Europese AI Act. Hoe zorgt u dat u voldoet aan deze regels?
De nieuwe Wet toelating terbeschikkingstelling van arbeidskrachten (Wtta) stelt strengere eisen aan uitzendbureaus, payrollbedrijven en detacheerders. Maar ook voor bedrijven die van hun diensten gebruik maken heeft de Wtta grote gevolgen. Wat betekent dit voor hun personeelsbeleid en administratie?
Sinds 28 juni 2025 moet iedereen die cultuurgoederen in de EU wil invoeren over een invoervergunning beschikken of een importeursverklaring indienen. Wanneer is welk document nodig? En wat zijn de gevolgen hiervan voor kunsthandelaren, galeries, veilinghuizen en verzamelaars, zowel binnen als buiten de EU?