Op deze prangende vraag geeft onze partner en advocaat arbeidsrecht mr. Jan Dop antwoord in het Algemeen Dagblad van 12 december 2018. Problemen op en na de borrels zijn vaak het gevolg zijn van alcoholgebruik. Kan alcoholmisbruik reden voor ontslag zijn? Mag een werknemer zich ziek melden, terwijl hij alleen maar een kater heeft?

Op deze prangende vraag heeft onze partner en arbeidsrechtspecialist mr. Jan Dop in het Algemeen Dagblad van 12 december 2018 antwoord gegeven. In het interview wijst hij er op dat problemen op en na de borrels vaak het gevolg zijn van alcoholgebruik. Ook gaat hij in op de vraag of alcoholmisbruik reden voor ontslag kan zijn en wat er gedaan kan worden tegen een werknemer die zich ziek meldt, terwijl hij alleen maar een kater heeft.
Op onze website vindt u meer informatie over wat u als werkgever kunt doen tegen alcoholgebruik op het werk en hoe u kunt zorgen dat een bedrijfsfeest met alcohol een feest blijft. Ook kunt u contact met mr. Jan Dop opnemen per e-mail (jan.dop@russell.nl) of via het contactformulier.
Het jaar afsluiten of beginnen met een kerstborrel of een nieuwjaarsborrel voor de werknemers is een mooie traditie. Helaas kan dit ook tot vervelende juridische problemen leiden. Hoe voorkomt u dit?
Een werknemer die dronken op het werk komt of die vanwege een alcoholverslaving geregeld niet op het werk verschijnt, kunt u niet zomaar ontslaan. Een verslaving is namelijk een ziekte, zodat een opzegverbod geldt. Waar moet de werkgever bij ontslag van een dronken werknemer op letten?
De hoogte van het wettelijk minimumuurloon verandert ieder half jaar. Wat zijn de nieuwe bedragen per 1 juli 2026?
Ontslag op staande voet van een werknemer wegens een bagatel, zoals diefstal van een product met (zeer) lage waarde, mag dat? Ja! Maar dit is niet zonder risico.
Werknemers hebben recht op privacy in hun privéleven. Dat geldt ook voor zieke werknemers. Zij moeten zich echter ook aan hun re-integratieverplichtingen houden en juiste informatie geven over hun ziekte. Welke mogelijkheden heeft de werkgever om te controleren of zij dit ook echt doen.
De statutair bestuurder heeft minder ontslagbescherming, maar er moet wel een redelijke grond voor het ontslag aanwezig zijn. Anders moet de werkgever een billijke vergoeding betalen. Die kan hoog zijn, zo blijkt uit een recente uitspraak. Waarom moest de werkgever deze vergoeding betalen?