Nieuws, Blog en Publicaties

De advocaten van Russell Advocaten schrijven geregeld over actuele juridische ontwikkelingen. Hieronder vindt u een overzicht van onze blogs, nieuwsbrieven, boeken en artikelen.

Lees meer

Uw advocaat

mr. drs. Reinier W.L. Russell
mr. drs. Reinier W.L. Russell
managing partner

Reinier Russell adviseert nationale en internationale bedrijven in alle facetten van de dagelijkse bedrijfsvoering. Hij is breed gespecialiseerd in kwesties rond ondernemingen, personeel, vastgoed en overheid. Hij is sinds 1990 advocaat. Tevens is hij gecertificeerd mediator.
 

@: reinier.russell@russell.nl
t: +31 20 301 55 55


Kunst en recht: Regels voor online kunst(ver)koop

Publicatiedatum: 13 juli 2017

Kunstverkoop via internet: wat mag er en wat niet?Verkoopt u kunst aan consumenten via een webshop? Houd er dan rekening mee dat hiervoor strenge regels gelden. Aan welke verplichtingen moet u allemaal voldoen als online kunstverkoper?
 

Consumentenbescherming bij koop op afstand

Wanneer u kunstwerken verkoopt aan consumenten via het internet, dan gelden er andere regels dan voor fysieke verkoop in bijvoorbeeld een kunstgalerie. Bij (ver)koop via internet, ook wel koop op afstand genoemd, wordt de consument namelijk sinds 2014 extra beschermd. Zo heeft de koper meer rechten, de verkoper meer verplichtingen en zijn de sancties op niet-naleving van deze verplichtingen zwaarder.
 

Rechten kopers & verplichtingen verkopers

Informatieverplichting
Als kunstverkoper (galerie, veilinghuis, kunsthandelaar) moet u  op uw website allerlei informatie geven over de kunstwerken die u verkoopt en de voorwaarden waaronder die worden verkocht. Zo moet u de consument bijvoorbeeld informeren over:

  • Uw eigen gegevens, zoals een handelsnaam, vestigingsadres, telefoonnummer, fax- en emailadres.
  • De voornaamste kenmerken van de werken die u verkoopt (zoals de naam van de kunstenaar, het jaartal waarin het kunstwerk is gemaakt, de materialen die zijn gebruikt voor het vervaardigen hiervan).
  • De totale prijs van de producten (inclusief belastingen, leveringskosten et cetera).
  • De wijze van betaling en levering en de termijnen die hiervoor gelden.
  • De bedenktijd waar de consument recht op heeft.
  • De manier waarop de overeenkomst kan worden ontbonden door de consument.

Levering
Nadat de consument de bestelling heeft afgerond en heeft betaald voor het kunstwerk,  moet het werk binnen 30 dagen door u geleverd worden, tenzij u met de consument een andere termijn heeft afgesproken.

Mocht er bij de levering iets mis gaan (bijvoorbeeld wanneer het kunstwerk beschadigd raakt of wordt gestolen), dan komt dit voor uw risico. Het risico gaat pas over op de koper wanneer deze het werk heeft ontvangen.

Bedenktijd/herroepingsrecht
Vanaf het moment dat de consument het kunstwerk in ontvangst heeft genomen, heeft deze veertien dagen de tijd om te bedenken of het naar wens is. Deze bedenktijd wordt ook wel de zichttermijn genoemd. Binnen de zichttermijn kan de koper het werk terugsturen, zonder hiervoor redenen op te hoeven geven. U moet het aankoopbedrag dan zo snel mogelijk, maar in ieder geval binnen 30 dagen, terugbetalen aan de koper.

Het herroepingsrecht dient op de website vermeld te worden. Indien u de consument niet informeert over het herroepingsrecht, kan de termijn waarbinnen deze zich op dit recht kan beroepen worden verlengd met maximaal 12 maanden.
 

Wat kunnen wij voor u doen?

Heeft u juridisch advies nodig over verkoop op afstand? Of wilt u dat wij kijken of uw webwinkel voldoet aan alle juridische vereisten? Wij helpen u hier graag bij. Ook kunnen wij u helpen met het opstellen van algemene voorwaarden voor online verkoop aan consumenten. Neem contact met ons op:
 

Velden met een * zijn verplicht

Blijf op de hoogte

Wilt u graag op de hoogte blijven van de actuele juridische ontwikkelingen?

Meldt u aan voor de nieuwsbrief

Of volg ons op LinkedIn

Bel mij

Vul hier uw naam en telefoonnummer in en wij bellen u zo spoedig mogelijk.