Jan Dop

partner

Jan is advocaat arbeidsrecht en ondernemingsrecht

jan.dop@russell.nl
+31 20 301 55 55

Nieuwe Arbowet

Publicatiedatum 5 september 2017

Per 1 juli 2017 is de Arbowet gewijzigd. Voldoet uw bedrijf al aan de nieuwe regelgeving? Check in deze blog of u nog wijzigingen moet doorvoeren.

arbowet-social-media.36e4f7

De Arbeidsomstandighedenwet (ook wel: Arbowet) is vanaf 1 juli 2017 veranderd. In de Arbowet staan algemene regels voor werknemers en werkgevers om de gezondheid en veiligheid van werknemers te bevorderen.

Wat is er veranderd?

In de gewijzigde Arbowet zijn, onder meer, de volgende rechten en verplichtingen opgenomen:

  • Basiscontract

    Afspraken tussen arbodienstverleners en werkgevers moeten in een basiscontract worden vastgelegd. In dit basiscontract moet een aantal onderwerpen in ieder geval geregeld zijn. Dit zijn bijvoorbeeld wanneer de werkgever zich zal laten bijstaan door de arbodienst en hoe de toegang tot de bedrijfsarts geregeld is. De ondernemingsraad (OR) heeft een instemmingsrecht ten aanzien van de inhoud van het basiscontract.

  • Open spreekuur

    Ook niet-zieke werknemers moeten – zonder voorafgaande toestemming – in de gelegenheid worden gesteld om de bedrijfsarts te bezoeken.  Deze verplichting kan worden ingevuld in de vorm van een open spreekuur.

  • Second opinion bij andere bedrijfsarts

    Als de werknemer twijfelt over het oordeel van de bedrijfsarts, dan kan de werknemer een second opinion bij een andere bedrijfsarts aanvragen. De werkgever is verplicht de kosten hiervoor te betalen. De mogelijkheid van een second opinion bij het UWV blijft overigens bestaan.

  • Toegang bedrijfsarts tot werkplekken

    De bedrijfsarts moet de mogelijkheid hebben iedere werkplek te bezoeken. Zo kan de bedrijfsarts zijn taken beter uitoefenen.

  • Adviesrol bedrijfsarts

    Om de onafhankelijkheid van de bedrijfsarts te waarborgen, is expliciet bepaald dat de bedrijfsarts slechts een adviserende rol heeft ten aanzien van de begeleiding bij ziekte. De verantwoordelijkheid voor verzuimbegeleiding blijft dus bij de werkgever. Daarnaast zal de bedrijfsarts de werkgever adviseren over preventieve maatregelen.

  • Klachtenprocedure

    Alle bedrijfsartsen zijn verplicht om een voor iedereen kenbare klachtenprocedure te hebben.

  • Preventiemedewerker

    De preventiemedewerker, die al binnen elke organisatie moet zijn aangesteld, gaat ook samenwerken met en adviseren aan de bedrijfsarts en andere arbodeskundigen.

  • Grotere werknemersinspraak

    Werknemers spelen een belangrijkere rol bij het arbeidsomstandighedenbeleid. De preventiemedewerker wordt bijvoorbeeld met instemming van de OR (of personeelsvertegenwoordiging (PVT) of betrokken werknemers) benoemd, waarbij ook de rol van de preventiemedewerker moet worden beschreven. Daarnaast mogen de bedrijfsarts en andere arbodeskundigen overleg voeren met de OR.

De controle op naleving van de Arbowet wordt uitgevoerd door de Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Voldoet u niet aan de verplichtingen uit de Arbowet? Dan kan deze instantie maatregelen en boetes opleggen.

Per wanneer?

De wetswijziging is per 1 juli 2017 ingegaan, maar kent een overgangsperiode tot 1 juli 2018. Dit betekent dat nieuwe contracten direct in overeenstemming moeten zijn met de nieuwe regels, maar dat bestaande contracten uiterlijk op 1 juli 2018 in lijn dienen te zijn met de wetgeving.

Advies

Het is belangrijk om uw werknemers te informeren over de veranderingen in de Arbowet. Het recht op het bezoeken van een open spreekuur, het aanvragen van een second opinion bij een andere bedrijfsarts en het indienen van een klacht bij de bedrijfsarts kan bijvoorbeeld in een personeelsreglement worden opgenomen. Wij helpen u graag bij het opstellen hiervan.

Zorg verder dat uw contracten met de arbodienst op tijd in overeenstemming zijn gebracht met de nieuwe Arbowet. Maak daarnaast heldere afspraken met uw preventiemedewerker, medezeggenschapsorgaan en bedrijfsarts.

Contact

Wilt u meer weten over de Arbowet of uw verplichtingen ten aanzien van uw (zieke) werknemers? Neem dan contact met ons op:

    Bovenstaande gegevens verwerken wij met uw toestemming, u kunt uw toestemming altijd weer intrekken. Lees ook onze privacyverklaring.

    Gerelateerde publicaties

    Statutair bestuurder: the good, the bad and the other leaver

    Bij vertrek van een statutair bestuurder/aandeelhouder moet ook een eventuele participatie in de onderneming worden afgewikkeld. Dan kan discussie ontstaan over de waarde van deze participatie, afhankelijk van de vraag of de bestuurder geldt als good leaver of bad leaver. Waar moeten bedrijven en bestuurders op letten bij de uitleg van een leaverregeling?

    Lees meer

    De ontbindende voorwaarde in een arbeidsovereenkomst

    Een werkgever kan in de arbeidsovereenkomst een ontbindende voorwaarde opnemen. Dit kan echter slechts bij uitzondering. Aan welke eisen moet een ontbindende voorwaarde voldoen? Heeft de werknemer recht op een transitievergoeding als de ontbindende voorwaarde intreedt?

    Lees meer

    Wetsvoorstel modernisering concurrentiebeding

    De regering heeft haar plannen voor de aanscherping van het concurrentiebeding uitgewerkt in een wetsvoorstel. Wat zijn de voorgestelde voorwaarden voor een geldig beroep op een concurrentiebeding? Welke gevolgen heeft het voorstel voor bestaande bedingen?

    Lees meer

    Jaarlijkse checklist: zet jouw ondernemingsraad alle 10 vinkjes?

    Hoe verloopt het OR-werk dit jaar? Hebben jullie als ondernemingsraad veel advies- en instemmingsaanvragen? Vinden de wettelijk verplichte overlegvergaderingen met de ondernemer plaats? Kijk met onze korte checklist naar jullie samenwerking met de ondernemer.

    Lees meer

    Rechtspraak statutair bestuurder tweede helft 2023

    Geschillen tussen statutair bestuurders en hun werkgever komen geregeld voor de rechter. Hieronder vindt u een overzicht van een aantal relevante uitspraken over de rechtspositie van de statutair bestuurder in de periode juli-december 2023.

    Lees meer

    4 stappen om een BV te beëindigen

    Ondernemers kunnen verschillende redenen hebben om te stoppen met hun onderneming. De verwachte winsten kunnen tegenvallen, een pensioen komt in zicht of er komt een einde aan een samenwerking (joint venture). Waar moeten ondernemers op letten bij het beëindigen van een onderneming?

    Lees meer