Reinier adviseert nationale en internationale bedrijven
reinier.russell@russell.nl +31 20 301 55 55Wat kunt u doen wanneer u een contract sluit en de wederpartij niet levert, niet tijdig levert, een verkeerd of gebrekkig product levert? Of wanneer deze zich op een andere manier niet aan de overeenkomst houdt?

Indien twee partijen een overeenkomst sluiten gaan zij er beiden van uit dat de afspraken netjes worden nagekomen en dat er geen problemen ontstaan. Toch komt het regelmatig voor dat het misgaat. Een van beide partijen levert niet of niet op tijd. Ook kan het gebeuren dat een verkeerd of gebrekkig product wordt geleverd of dat een partij zich op een andere manier niet aan de overeenkomst houdt. En dan?
Indien de wederpartij de overeenkomst niet op de vooraf beoogde wijze nakomt kunt u de overeenkomst onder bepaalde voorwaarden te ontbinden. Welke voorwaarden zijn dat?
Dit kan door schriftelijk aan de wederpartij te melden dat u de overeenkomst ontbindt. Indien deze de ontbinding accepteert is de overeenkomst vanaf dat moment ontbonden. Indien de wederpartij de ontbinding niet accepteert, kunt u de rechter vragen om de ontbinding uit te spreken.
Na ontbinding moeten partijen zo veel mogelijk de situatie van voor het aangaan van de overeenkomst herstellen. Zij moeten alle leveringen en betalingen ongedaan maken. Wanneer de koper het gekochte product terugbrengt moet de verkoper de betaalde prijs teruggeven. Maar wat moet er dan precies teruggeven worden als de koper het product niet meer kan teruggeven? Of alleen in slechtere staat dan hij het heeft gekocht? Moet de verkoper dan toch de volledige koopprijs teruggeven aan de koper?
In sommige gevallen kan de koper het product niet meer teruggeven. Dan zal deze een vervangende schadevergoeding moeten betalen aan de verkoper. Zo deed zich recent de situatie voor van een koper van een motorboot die de overeenkomst wilde ontbinden, omdat de boot mankementen vertoonde. De rechter ontbond de overeenkomst en oordeelde dat de koper zijn geld terug kreeg. De rechter vergat echter daarbij te vermelden dat de koper de boot terug moest leveren. De verkoper wilde de uitspraak door de rechter laten aanvullen, maar de koper had de boot inmiddels verkocht. Teruggave was dus niet meer mogelijk.
De Hoge Raad oordeelt uiteindelijk dat de koper er rekening mee had moeten houden dat hij de boot behoorde terug te geven. Daarom moet hij een vervangende schadevergoeding betalen. Als deze schadevergoeding wordt gebaseerd op de waarde van de boot, dan zal de verkoper echter minder geld krijgen dan de verkoopprijs die hij moet terugbetalen.
Het kan ook zo zijn dat teruggave nog wel mogelijk is, maar dat het product inmiddels door de koper is gebruikt en daardoor is beschadigd of anderszins minder waard is geworden. Deze situatie deed zich voor bij de online verkoop van mobiele telefoons. Enkele providers boden telefoons aan voor een all-in prijs. Zij vermeldden daarbij niet wat de klant feitelijk zou betalen voor de mobiele telefoon.
Volgens de Hoge Raad was dit niet toegestaan omdat het koop op afbetaling was. Gedupeerde klanten mochten daarom de overeenkomst ontbinden voor het gedeelte dat de koop van de telefoon betrof. Zij konden hun toestel terugsturen in de staat waarop het toestel zich op dat moment bevond en kregen al het geld terug. Voor het gebruik van het toestel mocht de provider geen vergoeding vragen.
Wilt u meer weten over de voorwaarden voor ontbinding van een overeenkomst? Of heeft u andere vragen over het nakomen van contracten, neem dan contact op met Russell Advocaten:
Per 1 januari 2026 wijzigt de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (“Wwft”). Dan worden contante betalingen van EUR 3.000 of meer verboden. Wat betekent dit voor de retailsector en de kunsthandel?
Geregeld is aan een franchiseovereenkomst ook een huurovereenkomst voor bedrijfsruimte gekoppeld. Wat gebeurt er als franchisegever en franchisenemer een conflict krijgen? Blijft de huurovereenkomst overeind bij problemen in de franchise?
Het besturen van een non-profitorganisatie vraagt niet alleen om idealisme en inzet, maar ook om verstandig omgaan met de juridische mogelijkheden en risico’s. Dat maakt het goede doel toekomstbestendig. Wat zijn belangrijke onderwerpen die goed geregeld moeten worden?
Bijna alle bedrijven maken inmiddels gebruik van een of andere vorm van AI. Dat betekent dat ze te maken kunnen krijgen met de verboden en regelingen uit de Europese AI Act. Hoe zorgt u dat u voldoet aan deze regels?
De nieuwe Wet toelating terbeschikkingstelling van arbeidskrachten (Wtta) stelt strengere eisen aan uitzendbureaus, payrollbedrijven en detacheerders. Maar ook voor bedrijven die van hun diensten gebruik maken heeft de Wtta grote gevolgen. Wat betekent dit voor hun personeelsbeleid en administratie?
Werknemers die alcohol en drugs gebruiken tijdens het werk of die onder invloed aan het werk willen gaan, het blijft een probleem voor werkgevers. Welke maatregelen kunt u daartegen nemen? Mag u een werknemer testen als u vermoedt dat deze onder invloed is?