Reinier adviseert nationale en internationale bedrijven
reinier.russell@russell.nl +31 20 301 55 55Woningverhuur aan toeristen vereist een vergunning, oordeelde de Raad van State. Gemeenten die een melding al voldoende vinden, handelen in strijd met de wet. De gemeente Amsterdam mag daarom 4 ton aan boetes niet innen. Een aanstaande wetswijziging zal die vergunningplicht alsnog vervangen door een registratie- en meldingsplicht.
De Raad van State oordeelde als hoogste bestuursrechter over een zaak die was aangespannen door een woningeigenaar tegen de gemeente Amsterdam. De gemeente had de eigenaar een boete van € 6.000 opgelegd, omdat zij haar woning via Airbnb had verhuurd aan toeristen zonder voorafgaande melding aan de gemeente. Die melding was volgens de gemeentelijke huisvestingsverordening verplicht. De eigenaar was het niet eens met die boete en ging in bezwaar en (hoger) beroep.
De Raad van State stelde de eigenaar in het gelijk. Hierdoor verviel de boete. Woningverhuur aan toeristen (vakantieverhuur) is een vorm van woningonttrekking. Daarvoor is volgens de Huisvestingswet een vergunning vereist. De gemeente is niet bevoegd om – in de lokale Huisvestingsverordening – een meldingsplicht in de plaats te stellen van die vergunningsplicht. Die gemeentelijke meldingsplicht is dus ongeldig. Daarom kan niet-nakoming daarvan niet worden beboet.
Door de uitspraak van de Raad van State is duidelijk geworden dat woningverhuur aan toeristen niet is toegestaan, tenzij de verhuurder beschikt over een zogenaamde onttrekkingsvergunning. Maar of er feitelijk veel gaat veranderen is maar de vraag.
Gemeenten kunnen namelijk besluiten om niet te handhaven. Ondanks het ontbreken van een vergunning. In hun handhavingsbeleid moeten zij dan nauwkeurig omschrijven in welke gevallen zij géén boete opleggen bij (illegale) vakantieverhuur zonder vergunning. Dat kan dan bijvoorbeeld als de verhuurder de woningverhuur aan toeristen tevoren heeft gemeld en aan de andere gemeentelijke voorwaarden voor vakantieverhuur heeft voldaan.
De negatieve gevolgen van vakantieverhuur zijn ook de Haagse wetgever niet ontgaan. Denk aan verminderde leefbaarheid, verhoogde druk op de woningmarkt, oneigenlijk gebruik van woonruimte en oneerlijke concurrentie ten opzichte van hotels. Inmiddels is een wetsvoorstel ingediend om de Huisvestingswet te wijzigen. Die wijziging geeft gemeenten alsnog de bevoegdheid om een systeem in te voeren waarin – al naar gelang de ernst van de negatieve gevolgen in een bepaald gebied – zij striktere voorwaarden stellen aan vakantieverhuur.
Verhuurders zullen zich éénmalig moeten registreren en zijn verplicht hun registratienummer te vermelden in de advertentie. Daardoor kan de gemeente makkelijker handhaven bij overlast of niet-naleving van veiligheidseisen. De gemeente kan die registratieplicht combineren met:
De wijziging van de Huisvestingswet leidt ook tot een verhoging van de maximale boete van € 21.750 naar € 87.000.
Wilt u meer weten over de mogelijkheden van vakantieverhuur van uw woning? Of een gedeelte daarvan? Of heeft u andere vragen over huur/verhuur of verbouwing van onroerend goed? Neem dan contact met ons op:
Vanaf 1 juli 2024 is de Wet betaalbare huur van kracht. Een aantal aanvullende bepalingen zijn op 1 januari 2025 in werking getreden. Aan welke verplichtingen moeten verhuurders nu voldoen?
Waarschijnlijk per 1 juli 2024 zal het beëindigen van tijdelijke verhuur van woonruimte een stuk lastiger worden voor verhuurders. Wel zijn er hierop enkele uitzonderingen. Wat zijn de nieuwe regels voor tijdelijke verhuur van woonruimte?
Waarom is het verstandig voor een verhuurder om in een tijdelijke huurovereenkomst een diplomatenclausule op te nemen en wat is de inhoud van deze clausule?
In februari 2016 heeft de Tweede Kamer het wetsvoorstel doorstroming huurmarkt aangenomen, op grond waarvan de mogelijkheden voor het aanbieden van tijdelijke huurcontracten worden uitgebreid. Deze mogelijkheden verdwijnen grotendeels weer per 1 juli 2024. Wat is de stand van zaken nu? En hoe zat het ook al weer?
De Rechtbank Amsterdam vernietigde dit jaar enkele malen een bepaling in de huurovereenkomst die de verhuurder de vrijheid gaf om de huur met meer dan het inflatiecijfer te verhogen. Daarmee vervielen alle huurverhogingen vanaf het begin van het huurcontract. Maar is dit wel een juiste uitleg van het Europese consumentenrecht?
Per 1 januari 2024 wordt de 30%-regeling, de belastingvrijstelling voor expats, verminderd, zowel wat betreft de duur als de hoogte ervan. Hoe ziet de nieuwe regeling eruit? En wat betekent de wijziging voor expats die nu al in Nederland zijn?