Jan Dop

partner

Jan is advocaat arbeidsrecht en ondernemingsrecht

jan.dop@russell.nl
+31 20 301 55 55

Reinier Russell

managing partner

Reinier adviseert nationale en internationale bedrijven

reinier.russell@russell.nl
+31 20 301 55 55

28 juni 2025 European Accessibility Act: digitale producten en diensten moeten voor iedereen toegankelijk zijn

Publicatiedatum 22 mei 2025

Op 28 juni 2025 treedt de European Accessibility Act in werking. Dan moeten digitale producten en diensten ook voor personen met een beperking toegankelijk zijn. Voor welke bedrijven, producten en diensten geldt de wet? Met welke beperkingen moet u rekening houden? Wat zijn de gevolgen als u niet aan de wet voldoet?

toegankelijkheid

Per 28 juni 2025 mogen geen digitale producten en diensten worden aangeboden die niet toegankelijk zijn voor personen met een beperking. Voor hen moet afhankelijk van de beperking steeds een alternatief beschikbaar zijn, waarbij ook voldoende rekening wordt gehouden met de privacy. Dit wordt geregeld door de European Accessibility Act. Deze nieuwe wetgeving past in de lijn van consumentenbescherming door de EU, waaronder bijvoorbeeld ook op 13 december 2024 in werking getreden Europese Verordening Productveiligheid valt.

Voor welke organisaties geldt de wet?

Waar eerdere wetgeving over de toegankelijkheid alleen op overheden van toepassing was geldt de nieuwe wet ook voor commerciële bedrijven. Hierop is wel een belangrijke uitzondering: bedrijven met minder dan 10 werknemers of minder dan 2 miljoen euro omzet hoeven niet aan de wetgeving te voldoen. Ook geldt de wet niet voor dienstverlening tussen bedrijven (B2B).

Welke producten en diensten vallen onder de wet?

  • elektronische handel, zoals webwinkels;
  • pinapparaten en geldautomaten;
  • telefoons;
  • computers en software daarvoor;
  • elektronische communicatiediensten, met inbegrip van telefoon- en internetdiensten;
  • toegangsdiensten tot audiovisuele mediadiensten zoals websites, onlinetoepassingen, en diensten op basis van mobiele apparaten, zoals apps en bijbehorende mediaspelers;
  • kaartautomaten voor personenvervoer in het OV, maar ook voor de luchtvaart;
  • apparaten voor in- en uitchecken;
  • e-readers en e-books en
  • bankdiensten voor consumenten.

De wet is van toepassing op alle producten en diensten die in de EU geleverd worden. Zij geldt dus ook voor producten en diensten van buiten de EU, die hier geïmporteerd worden.

Met welke beperkingen moet u rekening houden?

Bij de EU-verordening zit een uitvoerige lijst met toegankelijkheidseisen waardoor mensen met beperkingen digitale producten en diensten kunnen gebruiken. Daarnaast bevat de verordening een overzicht van de beperkingen waar alle producten en diensten rekening mee moeten houden.

  • blindheid: bij producten of diensten met visuele bedieningswijzen is minstens één bedieningswijze beschikbaar die geen zicht vereist;
  • slechtziendheid: bij producten of diensten met visuele bedieningswijzen is minstens één bedieningswijze beschikbaar waarmee gebruikers met beperkt zicht het product kunnen bedienen;
  • kleurenblindheid: bij producten of diensten met visuele bedieningswijzen is minstens één bedieningswijze beschikbaar waarvoor de gebruiker geen kleur hoeft te kunnen waarnemen;
  • doofheid: bij producten of diensten met auditieve bedieningswijzen is minstens één bedieningswijze beschikbaar die geen gehoor vereist;
  • hardhorendheid: bij producten of diensten met auditieve bedieningswijzen is minstens één bedieningswijze met versterkte audiofuncties beschikbaar waarmee gebruikers met beperkt gehoor het product kunnen bedienen;
  • geen stem: bij producten of diensten die steminvoer van gebruikers vereisen, is minstens één bedieningswijze beschikbaar die geen steminvoer vereist. Steminvoer omvat alle met de mond geproduceerde geluiden zoals spraak, fluit- of klikgeluiden;
  • beperkte manueel-motorische vaardigheden of kracht: bij producten of diensten die manuele handelingen vereisen, is minstens één bedieningswijze beschikbaar waarmee gebruikers het product kunnen gebruiken door middel van alternatieve handelingen die geen fijne motoriek en manuele vaardigheden of gelijktijdige bediening van meer dan één besturingselement vereisen;
  • beperkte reikwijdte: de bedieningselementen van producten bevinden zich binnen het bereik van alle gebruikers. Bij producten of diensten met manuele bedieningswijzen is minstens één bedieningswijze beschikbaar die met beperkte reikwijdte en met beperkte kracht bediend kan worden;
  • vatbaarheid voor lichtgevoelige aanvallen: bij producten met visuele bedieningswijzen zijn geen bedieningswijzen beschikbaar waarvan bekend is dat zij lichtgevoelige aanvallen veroorzaken;
  • beperkt cognitief vermogen: bij deze producten of diensten is minstens één bedieningswijze beschikbaar met functies die het gebruik ervan eenvoudiger en gebruiksvriendelijker maken;
  • privacy: bij producten of diensten die functies ten behoeve van de toegankelijkheid bevatten, is minstens één bedieningswijze beschikbaar die bij het gebruik van deze functies ten behoeve van de toegankelijkheid de privacy van de gebruiker waarborgt.

Let op: ook de toegang tot apparaten die bedoeld zijn voor gebruik door het publiek in een openbare ruimte valt onder deze richtlijn. Vaak zal dit echter al op grond van andere richtlijnen geregeld zijn. Maar denk daarbij dus bijvoorbeeld aan de toegang tot pin-, geld- en kaartautomaten voor rolstoelgebruikers.

Hoever moet u gaan met wijzigingen aan uw product of dienst?

U hoeft niet aan de wet te voldoen wanneer dat tot gevolg heeft dat daarvoor een  fundamentele wijziging van uw product of dienst nodig is of wanneer sprake is van een onevenredige last. Wat wordt hieronder verstaan?

Een fundamentele wijziging betekent dat u in feite een ander product of dienst gaat aanbieden om aan de toegankelijkheidseisen te voldoen. Dat zal niet snel het geval zijn. Mocht dit toch zo zijn, dan moet u nog steeds zorgen dat uw product voor zo veel mogelijk mensen toegankelijk is.

Een onevenredige last houdt in dat de kosten die u moet maken om het product toegankelijk te maken niet in verhouding staan tot het voordeel dat mensen met een beperking hierdoor krijgen. Ook in dit geval geldt dat het product nog steeds zo toegankelijk mogelijk moet zijn. En natuurlijk kunt u hierop geen beroep meer dan als u geld heeft gekregen om uw product of dienst toegankelijk te maken voor mensen met een beperking.

Sancties

Indien u niet voldoet aan de richtlijn kunt een bestuurlijke boete van de vijfde categorie krijgen. Dit is een bedrag van maximaal € 103.000 per 1 jan. 2024. De hoogte hiervan kan jaarlijks worden aangepast.

Overgangsrecht

Voor de wet geldt tot en met 27 juni 2030 overgangsrecht. Tot die datum mogen diensten worden geleverd met behulp van producten waarvan het gebruik rechtmatig is voor 28 juni 2030. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een TV-abonnement dat via een modem wordt geleverd dat voor 28 juni 2025 is geplaatst of een telefoonabonnement dat is gekoppeld aan een toestel. Dienstverleningscontracten lopen door tot de einddatum daarvan, maar uiterlijk 27 juni 2030. Indien u geen bijzondere producten nodig hebt om uw dienst te leveren (bijvoorbeeld bij websites en webwinkels) geldt geen overgangsrecht en dient u dus per 28 juni 2025 aan de wet te voldoen.

Voor zelfbedieningsterminals geldt dat deze mogen worden gebruikt tot einde levensduur, maar maximaal 20 jaar na 27 juni 2025. Wel zal bij software-updates zoveel mogelijk rekening moeten worden gehouden met de toegankelijkheidseisen. Indien de hardware het onmogelijk maakt om volledig aan de wettelijke eisen te voldoen, hoeft deze dus niet vervangen te worden.

Advocaat retail en IT/ICT

Wilt u weten of de wet op uw bedrijf, producten en diensten van toepassing is? Is aan u een boete opgelegd? Wij staan u graag bij. Ook bij andere vragen en geschillen over retail en IT/ICT kunt een beroep op ons doen. Neem contact met ons op:

    Bovenstaande gegevens verwerken wij met uw toestemming, u kunt uw toestemming altijd weer intrekken. Lees ook onze privacyverklaring.

    Gerelateerde publicaties

    Verschillen tussen de franchise- en de distributieovereenkomst

    De franchiseovereenkomst en de distributieovereenkomst lijken veel op elkaar, maar er zijn ook belangrijke verschillen. Welke gevolgen heeft het als u een franchiseovereenkomst sluit, terwijl dit eigenlijk een distributieovereenkomst is of omgekeerd? Hoe kunt u dit misverstand voorkomen?

    Lees meer

    Werknemer of zzp’er: wanneer is iemand ondernemer?

    Nu de Belastingdienst weer de Wet DBA handhaaft, is deze vraag nog belangrijker geworden. In een recente uitspraak over Uber-chauffeurs heeft de Hoge Raad extra handvatten gegeven om te bepalen of iemand zzp’er is.

    Lees meer

    Het gebruik van algemene voorwaarden

    Het gebruik van algemene voorwaarden is niet meer weg te denken. Contractspartijen verwijzen met kleine lettertjes naar hun eigen algemene voorwaarden met daarin veelal gunstige bedingen ten behoeve van zichzelf. Maar wat is de kracht van algemene voorwaarden? En waar moet op worden gelet bij het gebruik daarvan?

    Lees meer

    25 September 2024: Cybersecurity and Data Protection in Litigation

    Wednesday 25 September 2024, Reinier Russell will discuss cybersecurity and data protection in litigation at the European meeting of the World Litigation Forum in Barcelona.

    Lees meer

    Invoer kunst van buiten de EU wordt moeilijker

    Een nieuwe verordening van de EU verplicht iedereen die cultuurgoederen in de EU wil invoeren om over een invoervergunning te beschikken of een importeursverklaring in te dienen. Wanneer is welk document nodig? En wat zijn de gevolgen hiervan voor kunsthandelaren, galeries, veilinghuizen en verzamelaars, zowel binnen als buiten de EU?

    Lees meer

    1 januari 2024: Modelovereenkomst vrije vervanging vervalt

    Een belangrijk middel om te voorkomen dat een opdrachtovereenkomst toch een arbeidsovereenkomst blijkt te zijn is het gebruiken en correct uitvoeren van de modelovereenkomsten op de site van de Belastingdienst. Per 1 januari 2024 vervallen echter alle modellen die geheel of gedeeltelijk uitgaan van de mogelijkheid van vervanging. Wat betekent dit voor opdrachtgevers en opdrachtnemers?

    Lees meer