Reinier Russell

managing partner

Reinier adviseert nationale en internationale bedrijven

reinier.russell@russell.nl
+31 20 301 55 55

Paul Russell

senior partner

Paul is een zeer ervaren, creatief en vasthoudend procesadvocaat

paul.russell@russell.nl
+31 20 301 55 55

Onderneming: Hoge boetes opgelegd aan webwinkels! Hoe voorkomt u dit?

Publicatiedatum 3 november 2016

Hoge boetes en vervelende situaties met de klanten van uw webshop? Lees in dit artikel hoe u dat kunt voorkomen!

e-commerce-social-media.975904

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) ziet er ter bescherming van consumenten op toe dat ondernemers de voor hen geldende regels goed toepassen. Wanneer zij dit niet doen, kan de ACM een boete opleggen. Deze boetes kunnen hoog oplopen.

Recent hebben vijf webwinkels boetes opgelegd gekregen van in totaal € 590.000,-. Zij hadden niet voldaan aan de informatieverplichting, die de handelaar die verkoopt via internet (bijvoorbeeld via een webshop of postorderbedrijf) heeft ten aanzien van zijn consumenten. De gedachte achter deze informatieverplichting is dat de consument een betere keuze kan maken voor het doen van een aankoop wanneer hij goed geïnformeerd is. Een boete van de ACM en vervelende situaties met de klanten van uw webwinkel door het niet voldoen aan uw informatieplicht wilt u natuurlijk voorkomen en dat kan, door de in dit artikel genoemde verplichtingen na te komen.

Informatieverplichting

Biedt u als ondernemer producten of diensten aan via een webwinkel of postorderbedrijf? Dan heeft u dus een informatieverplichting. U dient de consument vóórdat hij gebonden is aan de overeenkomst op een duidelijke en begrijpelijke wijze te informeren over wie u bent als aanbieder, wat u aanbiedt en onder welke voorwaarden u dit aanbiedt. U dient in ieder geval informatie te verschaffen over:

  • algemene zaken, zoals uw handelsnaam, bezoekadres, de naam en het bezoekadres van een eventuele tussenpersoon;
  • de voornaamste kenmerken van het product of de dienst, de totale prijs hiervan (inclusief bijvoorbeeld de verzendkosten en administratiekosten) en de wijze van betaling;
  • de manier van leveren en de termijn voor levering (indien u hierover niets vermeldt, dan dient u binnen 30 dagen te leveren);
  • uw klachtenprocedure en de manier waarop de consument gebruik kan maken van de klachten- en/of geschillencommissie waarbij u bent aangesloten;
  • de procedure die u hanteert wanneer het bestelde product of de dienst niet goed is en hoe u omgaat met eventuele garanties;
  • de eventuele gedragscodes waar u zich als ondernemer aan dient te houden;
  • de duur van de overeenkomst in het geval het een overeenkomst voor langere tijd (zoals een abonnement) betreft; en
  • de voorwaarden voor opzegging van de overeenkomst in het geval het een overeenkomst voor onbepaalde duur betreft.

Naast bovengenoemde punten dient u binnen een redelijke termijn na het sluiten van de overeenkomst een schriftelijke bevestiging hiervan te verstrekken aan de consument. Zorg ervoor dat dit uiterlijk bij de levering van het product of voor uitvoering van de dienst gebeurt.

Herroepingsrecht binnen de bedenktijd

Ook dient u om te voldoen aan uw informatieverplichting de consument te informeren over zijn herroepingsrecht binnen de bedenktijd. De consument heeft namelijk in ieder geval 14 dagen de tijd om zich te bedenken en zijn aankoop terug te draaien. Het moet voor de consument duidelijk zijn op welke manier en onder welke voorwaarden hij zijn aankoop ongedaan kan maken tijdens zijn bedenktijd en welke kosten hiermee eventueel gepaard gaan:

  • U mag geen kosten in rekening brengen voor het ongedaan maken van de aankoop.
  • De kosten voor de retourzending en extra bezorgkosten mogen wel aan de consument worden doorbrekend, indien dit vooraf uitdrukkelijk is overeengekomen.
  • Het is verplicht om een modelformulier voor herroeping mee te sturen of aan te bieden via bijvoorbeeld de website.
  • Wanneer de consument geen recht heeft op bedenktijd (dit is bijvoorbeeld het geval bij het bestellen van een krant, treinkaartje, maatpak of een CD waarvan de consument de verzegeling al heeft verbroken), dan dient u dit ook te vermelden.
  • Als de consument via uw website gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, dan dient u hem hiervan een ontvangstbevestiging te sturen.

Wanneer u niet de voorgeschreven informatie met betrekking tot de bedenktijd verstrekt, dan wordt deze automatisch verlengd met 12 maanden.

Meer informatie

Wilt u meer weten over uw verplichtingen als ondernemer bij de verkoop via een webshop? Of wilt u weten of uw webwinkel voldoet aan de wettelijke vereisten? Neem dan contact op met Russell Advocaten:

    Bovenstaande gegevens verwerken wij met uw toestemming, u kunt uw toestemming altijd weer intrekken. Lees ook onze privacyverklaring.

    Gerelateerde publicaties

    Hoe zegt u een duurovereenkomst op?

    Een duurovereenkomst kan in principe altijd worden opgezegd, ook als daarover geen afspraken zijn gemaakt. Maar dat kan niet zomaar. Waar moet u rekening mee houden bij de opzegging? En hoe zit het als u af wilt wijken van de gemaakte afspraken over opzegging van de overeenkomst?

    Lees meer

    28 juni 2025 European Accessibility Act: digitale producten en diensten moeten voor iedereen toegankelijk zijn

    Op 28 juni 2025 treedt de European Accessibility Act in werking. Dan moeten digitale producten en diensten ook voor personen met een beperking toegankelijk zijn. Voor welke bedrijven, producten en diensten geldt de wet? Met welke beperkingen moet u rekening houden? Wat zijn de gevolgen als u niet aan de wet voldoet?

    Lees meer

    Contracten: survival clauses

    Als een contract is beëindigd, kunnen er nog steeds verplichtingen zijn die u wilt dat je contractpartner nakomt, zoals garanties of vertrouwelijkheid. U kunt dit regelen door middel van “survival clauses”, bepalingen die het einde van het contract overleven. Waar moet u op letten bij het opnemen van dergelijke clausules?

    Lees meer

    Verschillen tussen de franchise- en de distributieovereenkomst

    De franchiseovereenkomst en de distributieovereenkomst lijken veel op elkaar, maar er zijn ook belangrijke verschillen. Welke gevolgen heeft het als u een franchiseovereenkomst sluit, terwijl dit eigenlijk een distributieovereenkomst is of omgekeerd? Hoe kunt u dit misverstand voorkomen?

    Lees meer

    6 aandachtspunten bij een aandeelhoudersovereenkomst

    De aandeelhoudersovereenkomst is de belangrijkste overeenkomst die tussen aandeelhouders en de vennootschap wordt gesloten. Welke zaken dient u in deze overeenkomst te regelen?

    Lees meer

    Het gebruik van algemene voorwaarden

    Het gebruik van algemene voorwaarden is niet meer weg te denken. Contractspartijen verwijzen met kleine lettertjes naar hun eigen algemene voorwaarden met daarin veelal gunstige bedingen ten behoeve van zichzelf. Maar wat is de kracht van algemene voorwaarden? En waar moet op worden gelet bij het gebruik daarvan?

    Lees meer