Heeft u het Webinar “Do’s en don’ts bij de zieke werknemer” gemist? Bekijk hier de opname!

Franchise, Distribution and Agency in Europe

Publicatiedatum 25 oktober 2018
A good way to enter the Dutch market is to appoint a local European distributor, agent or franchisee. What are the advantages? Reinier W.L. Russell, LL.M., managing partner of Russell Advocaten explains in this article for The Primerus Paradigm.

There are several options to expand your business in the Netherlands or Europe. For example, you can incorporate a Dutch legal entity (see our article in The Primerus Paradigm, Fall 2016, for more information). Another way to enter the Dutch market is to appoint a local European distributor, agent or franchisee. They have the knowledge of the local market and customs that could jump-start your business. It will allow manufacturers to do what they are good at: producing products and upholding the good reputation of the brand. Especially, if you want to do business abroad, the local knowledge of agents, distributors and franchisees can be beneficial.

In this article, we will discuss the differences between and advantages of distribution, franchise and agency in the Netherlands, a country providing access to all European markets. We will deal with important issues, such as the termination of the contracts and liability resulting from these contracts. We will also take a closer look at several hot topics, including pricing arrangements and online sales (geo-blocking).

Download artikel

    Deel op social media

    • Franchise, distributie en agentuur
    • Contracten

    Franchise: Wet franchise geeft regels voor franchiseovereenkomst

    7 juli 2020

    Op 30 juni 2020 is de Wet franchise aangenomen door de Eerste Kamer. Deze wordt waarschijnlijk op 1 januari 2021 van kracht. Wat verandert er voor franchisegevers en franchisenemers?

    lees verder
    • Franchise, distributie en agentuur
    • Contracten

    Franchise: Aansprakelijkheid franchisegevers bij onjuiste prognoses

    8 maart 2017

    Moet de franchisegever een schadevergoeding betalen aan de franchisenemer, als hij hem ondeugdelijke omzet- en winstprognoses heeft verstrekt?

    lees verder
    • Retail
    • Arbeidsrecht en ontslag

    17 juni 2021: Webinar “Do’s en don’ts bij de zieke werknemer”

    17 juni 2021

    Heeft u het webinar gemist? Bekijk dan de opname hiervan! Als uw werknemer zich ziek meldt, roept dit tal van lastige vragen op. Wat zijn uw re-integratieverplichtingen tijdens de ziekteperiode? Wat mag u – met het oog op privacywetgeving – wel en niet noteren over uw zieke werknemer? Tijdens het webinar op 17 juni 2021 gaven wij een praktische toelichting op deze en andere vragen.

    lees verder
    • Mode en luxury
    • Procederen, arbitrage en mediation

    De voordelen van arbitrage

    19 mei 2021

    Procederen hoeft niet altijd bij een rechter. Er zijn ook andere manieren om een juridisch conflict op te lossen. Een belangrijk en vaak aantrekkelijk alternatief is arbitrage. Zeker als u internationaal zaken doet. Wat zijn de voordelen van arbitrage?

    lees verder
    • Ambassades
    • Arbeidsrecht en ontslag

    Russell Advocaten aanbevolen door The Legal 500 2021

    20 april 2021

    Russell Advocaten is voor het 17e jaar op rij opgenomen in The Legal 500. We zijn blij met deze erkenning voor de kwaliteit van onze juridische dienstverlening door experts en cliënten. Lees wat zij over ons schrijven:

    lees verder
    • Retail
    • Vastgoed en huur

    Huurder en verhuurder moeten pijn van lockdown delen

    30 maart 2021

    Wanneer heeft een huurder recht op huurkorting? Hoe worden de gevolgen van de coronacrisis over verhuurder en huurder verdeeld?

    lees verder
    • Franchise, distributie en agentuur
    • Contracten

    Distribution & Agency in the Netherlands

    25 februari 2021

    Russell Advocaten heeft in de Lexology Guide Distribution & Agency het hoofdstuk over Nederland geschreven. Lexology is de grootste bron voor internationaal juridisch nieuws, analyses en inzichten voor advocatenkantoren en bedrijfsjuristen.

    lees verder
    • Ambassades
    • Arbeidsrecht en ontslag

    Webinar “COVID-19: Reorganization, Job Loss & Stay”

    11 februari 2021

    We are hosting a special webinar “COVID-19: Reorganization, Job Loss & Stay” in cooperation with IN Amsterdam on 23 March. During the webinar, we will discuss issues that employers and international employees face due to the impact of the coronavirus. Register today!

    lees verder